Trelleborg AB

Trelleborg förvärvar svenska Gummiteknik GTM AB

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2007 09:19 CET

Trelleborg har genom affärsområdet Trelleborg Engineered Systems tecknat avtal om att förvärva Gummiteknik GTM AB, med ca 30 anställda och en årsomsättning om ca 36 MSEK. Gummiteknik är privatägt och beläget i Bålsta utanför Stockholm.

Gummiteknik är en tillverkare av avancerade gummikomponenter i korta till medellånga serier för bland annat verkstadsindustri och byggindustri. Tillverkningsmetoderna inkluderar formsprutning, strängsprutning och pressning av materialkombinationer (gummi/metall resp. gummi/plast).

- Gummiteknik är ett av Sveriges starkaste mindre företag på sitt område och har visat hög kompetens när det gäller att utveckla komplicerade produkter för olika användningsområden. Kopplat till Trelleborgs närliggande verksamheter ger förvärvet också synergier inom inköp och produktion, säger Lennart Johansson, affärsområdeschef för Trelleborg Engineered Systems.

Övertagandet bedöms ske 1 mars 2007.

För ytterligare information kontakta Trelleborg AB:s informationsavdelning 0410-67000 eller IR-ansvarig Mikael Byström 0410-67037 alt. 0708 -552169.

Trelleborg är en global industrikoncern vars ledande positioner baseras på avancerad polymerteknologi och djupt applikationskunnande. Vi utvecklar högpresterande lösningar som tätar, dämpar och skyddar i krävande industriella miljöer. Trelleborgkoncernen omsätter cirka 27 miljarder kronor och har cirka
24 000 anställda i 40 länder. Koncernen består av fyra affärsområden: Trelleborg Engineered Systems, Trelleborg Automotive, Trelleborg Sealing Solutions och Trelleborg Wheel Systems. Trelleborgaktien har sedan 1964 varit noterad på Stockholmsbörsen, och listas på OMX NordicList, large cap. www.trelleborg.com