Trelleborg AB

Trelleborg tecknar ramavtal med kanadensiskt företag avseende system för skydd och tätning på oljeplattformar

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2005 13:50 CEST

Trelleborg har tecknat ett fyraårigt ramavtal med kanadensiska Canadian Natural Resources, CNR International (U.K) Limited, omfattande uppgradering av lösningar för brandskydd och tätning på alla CNR:s plattformar i Nordsjön.

Ramavtalet omfattar Elastopipe™, ett flexibelt sprinklersystem med unika patenterade egenskaper, samt rörgenomföringstätningar. Avtalet innebär ett internationellt genombrott för Elastopipe™ systemet, som är resultatet av ett omfattande och mångårigt utvecklingsarbete inom Trelleborg Viking AS i Norge, som ingår i affärsområdet Trelleborg Engineered Systems.

Elastopipe™ tillverkas av brandsäkert syntetgummi och har utvecklats för sprinkler- och delugesystem i extrema högriskmiljöer, såsom oljeplattformar. Elastopipe™ står emot extrema temperaturer, explosioner och rost. Lösningen används i en rad specialapplikationer och ersätter
t ex rör i stål, titan och glasfiber.

För ytterligare information kontakta Trelleborg AB:s informationsdirektör Mikael Byström, 0410 –
670 37 alt.0708 – 55 21 69 eller biträdande informationsdirektör Viktoria Bergman 0410-670 94, alt. 0708-47 57 33.

Trelleborg är en global industrikoncern vars ledande positioner baseras på avancerad polymerteknologi och djupt applikationskunnande. Vi utvecklar högpresterande lösningar som tätar, dämpar och skyddar i krävande industriella miljöer. Trelleborgkoncernen omsätter cirka 23 miljarder kronor och har cirka 22 000 anställda i 40 länder. Koncernen består av fem affärsområden: Trelleborg Automotive, Trelleborg Wheel Systems, Trelleborg Engineered System, Trelleborg Building Systems och Trelleborg Sealing Solutions. Trelleborgaktien är sedan 1964 noterad på Stockholmsbörsens A-lista. www.trelleborg.com