Trelleborg AB

Trelleborgs förvärv av danska takverksamheter slutfört

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2006 08:55 CET

Trelleborgs förvärv av verksamheten i Hetag Tagmaterialer A/S med ca 20 anställda och en årsomsättning om ca 100 MSEK har nu slutförts. Hetag Tagmaterialer A/S, som distribuerar taktäckningsprodukter på den danska marknaden, är privatägt och baserat i Hedensted, Danmark.

I samband med förvärvet har också slutits ett avtal som innefattar en option att inom ett år förvärva hela Hetagkoncernens takentreprenadverksamhet (Hetag Takdaekning A/S, Trekantens Tagenterprise ApS och Nordisk Tagenterprise A/S) som har en årsomsättning om ca 300 MSEK.

– Trelleborg Phønix har en stark position på takmarknaden i Danmark. Med förvärvet av Hetag Tagmaterialer följer produkter som kompletterar Trelleborg Phønix erbjudande, säger Peter Suter, affärsområdeschef för Trelleborg Building Systems. Förvärvet stärker vår marknadsposition på den danska marknaden, dessutom finns synergier inom administration och logistik.

För ytterligare information kontakta Trelleborg AB:s informationsdirektör Viktoria Bergman,
0410-67094, alt. 0708-475733 eller IR-ansvarig Mikael Byström 0410-67037 alt. 0708 –552169.

Trelleborg är en global industrikoncern vars ledande positioner baseras på avancerad polymerteknologi och djupt applikationskunnande. Vi utvecklar högpresterande lösningar som tätar, dämpar och skyddar i krävande industriella miljöer. Trelleborgkoncernen omsätter cirka 24 miljarder kronor och har cirka
23 000 anställda i 40 länder. Koncernen består av fem affärsområden: Trelleborg Automotive, Trelleborg Wheel Systems, Trelleborg Engineered Systems, Trelleborg Building Systems och Trelleborg Sealing Solutions. Trelleborgaktien har sedan 1964 varit noterad på Stockholmsbörsen. Från 2 oktober 2006 listas den på OMX NordicList, large cap. www.trelleborg.com