Agent25 Sverige AB

Trendgalan 2006: Jeanskung och Silverfisk tog guld på årets Trendgala

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2006 15:47 CEST

Vid Trendgalan 2006, anordnad av omvärldsbevakningsföretaget Agent25, korades Cheap Mondays grundare Örjan Andersson till Årets Trendagent. Titeln avser en person som genom aktiv omvärldsbevakning upptäckt en trend och gjort affärer av den. Örjan Andersson, som nominerats av en namnkunnig jury, fick mer än 60 procent av svenska folkets röster. Jonas Peterson, som under pseudonym Silverfisken skriver betraktelser från en reklambyrå i Australien röstades fram till Årets bloggare. Trendgalan 2006 ägde rum den 7 april på Hotel Sheraton.

Trendgalan på Sheraton var den andra i ordningen och programmet omfattade flera presentationer kring aktuella trender på teman som mångfald, media, Sverige, bloggare, pokerspel och lågprisflyg. Johan Staël von Holstein presenterade sitt nya Sverigeprojekt Sweden Loves. Thomas Ahlsén, försäljningschef på Fly Nordic berättade om trenderna inom lågprisflyget. På galan blev det också klart att FlyNordic kommer att starta ett samarbete med Sweden Loves:

— Ja, vi har ju gemensamma målsättningar i form av att locka fler besökare till Sverige, säger Tomas Ahlsén, försäljningschef på FlyNordic. I ett första skede kommer att samarbeta kring fotbolls-VM i sommar. Ambitionen är att vi ska foliera ett helt plan med Sweden Loves. Vi vill ju att alla fotbollsfans ska vara bra ambassadörer för Sverige och på så sätt kunna locka hit besökare.

Blatteförmedlingens grundare Ivan Daza och Ayesha Quraishi berättade om varför de startade förmedlingen - och om målet att kunna lägga ner den. Karolina Lassbo, till vardags juridikstuderande och aktiv bloggare på Glamourbloggen, berättade om sin blogg och hur man kan skapa en framgångsrik blogg. Hon avslöjade bland annat att hon spenderar 7-9 timmar dagligen på sin blogg och har 25.000 – 30.000 besök / mån.

— Att döma av kommentarerna från dem som var på Trendgalan finns det ett behov av den här typen av evenemang, säger Robert Tinterov, vd Agent25. Vi kommer att utvärdera årets upplaga och för att hålla konceptet i tiden gör vi säkert några justeringar till nästa års gala.

Slutresultatet efter tre veckors omröstning:

Årets Trendagent – nominerade av juryn och framröstad av svenska folket
1. Örjan Andersson | Grundare av Cheap Monday
2. Fredrik Paulun |Dietguru
3. Ayesha Quraishi | medial artist, debattör och entreprenör
4. Mats Åkerlund | Chef för Nya medier på Sveriges Radio
5. Anders Lundmark och Henrik Friman | Kanal Lokal i Stockholm, Göteborg, Malmö och Östergötland

Årets Bloggare (”blogg-SM”)
1. saintkildaroad.blogspot.com | Silverfisken
2. annamirjamaria.blogg.se | Englas Showroom
3. jonkoping.nu/ytligheter | Eleonore Nygårds
4. www.sigrid.webblogg.se | Sigrid

5. www.glamourbloggen.se | Karolina Lassbo

Årets Trendagent och Årets bloggare har röstats fram av 2000 svenskar.

Mer information:
Robert Tinterov, vd, Agent25, tel: 070-249 77 90
Se även www.agent25.se/press

Agent25 gör det möjligt att snabbt, effektivt och prisvärt bevaka vad närmare 6 000 nyhetskällor dagligen publicerar på nätet. Användarna lägger själva upp vad agenterna ska bevaka och hur ofta resultatet ska presenteras. Över 3 000 kunder har sedan starten 1998 köpt omvärldsbevakning av Agent25. Verksamhet bedrivs idag i Sverige, Norge och Tyskland. För att testa våra tjänster, gå till www.agent25.se