Hill & Knowlton

Trendigt att inte följa trender 2011

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 15:33 CET

Den dominerande mattrenden enligt svenska konsumenter under 2011 blir resurssmart matlagning. Det visar Food & Trends 2011, PR-byrån Hill & Knowltons nya trendrapport om mat, matvanor och trender för det kommande året.  Livsmedelsbranschen å andra sidan spår att trendigast under 2011 blir att inte följa trender.

Hill & Knowltons konsumentundersökning visar att en övergripande mattrend 2011 blir att handla mindre och slänga mindre. Av de 1046 tillfrågade uppger 23 procent att resurssmart matlagning blir årets stora mattrend. Konsumenterna blir allt mer medvetna i valet av livsmedel, man vill ha prisvärd mat men är inte beredd att kompromissa med kvalitet eller bekvämlighet.

– Vår undersökning visar tydligt att svenska konsumenter attraheras av produktegenskaper som personligt, kvalitativt och prisvärt, säger Petra Whitehead, ansvarig för Food & Beverage på Hill & Knowlton. Både livsmedelsföretag och krögare har mycket att vinna på att anamma dessa ledord för att vinna kundernas förtroende och lojalitet.

Svenskarna är ett matintresserat folk och 8 av 10 uppger att de har att mycket stort eller ganska stort intresse för mat och var fjärde svensk uppger att de är passionerade och ständigt söker inspiration. Mest inspiration får vi från matprogram på tv (55 procent), tätt följt av receptsajter (53 procent) samt familj och vänner (50 procent).

Under 2010 ökade utbudet av färdiga matkassar och sajter för matinköp online dramatiskt. En trend som också spås fortsätta öka starkt även under 2011, med specialanpassade matkassar för olika behov, dieter och allergier. Vidare uppger

3 av 4 att de har smartphone. Däremot är intresset för matappar svalt, endast 8 procent uppger att de helt säkert kommer skaffa sig en mobil applikation som rör mat under 2011.

Om Food & Trends
Hill & Knowltons matrapport baseras på en konsumentundersökning gjord på 1000 svenskar i hela landet i åldrarna 15-80 år. Utöver webbundersökningen har vi ställt frågor och kartlagt livsmedelsföretag, professionella kockar, journalister och bloggare.

För rapporten i sin helhet:

För mer information om rapporten:
Petra Whitehead, Sektoransvarig Food & Beverage, Hill & Knowlton Sverige
+ 46 708 93 50 13, petra.whitehead@hillandknowlton.com

För mer information om Hill & Knowlton:
Ulrika Ekström, tf  Vd för Hill & Knowlton i Sverige
+ 46 708 90 50 36 Ulrika.ekstrom@hillandknowlton.com

Om Hill & Knowlton
Hill & Knowlton är en ledande internationell fullservicebyrå inom kommunikation, som erbjuder tjänster till såväl lokala som internationella aktörer. Företaget är baserat i New York och har 83 kontor i 45 länder samt ett omfattande nätverk av samarbetspartners. Hill & Knowlton ingår i WPP Group plc (NASDAQ: WPPGY), en av världens största marknadsföringskoncerner.