HM

Trepartialliansen pressar den rödgröna kommunledningen om våldsbejakande extremism

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2016 13:21 CEST

Den rödgröna koalitionen i Haninge med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet har trots påtryckningar från oppositionen inte lyckats ta fram en handlingsplan mot våldsbejakande extremism i kommunen. Redan förra hösten framkom uppgifter om 10 fall av återvändande IS-terrorister i kommunen. Detta föranledde den borgerliga oppositionen att den 4 december 2015 i en gemensam motion till fullmäktige begära att en plan mot våldsbejakande extremism tas fram. Efter snart ett år har ingenting hänt samtidigt som många andra kommuner i Sverige tagit fram handlingsplaner och strategier redan under 2015

-Jag ser det här som mycket besvärande. Under de senaste åren har framför allt radikalisering och återvändande IS-anslutna blivit ett samhällsproblem och vi har inga rutiner för detta. Vi ger bidrag och samarbetar med föreningar utan någon kontrollfunktion. Det här har tagit alldeles för lång tid, säger oppositionsrådet Martina Mossberg (M)

-I Haninge rekryteras unga till den autonoma vänstern, till högerextrema rörelser och till att resa till Mellanöstern för att begå terrorhandlingar i Daeshs namn. När vår frihet, demokrati och våra mänskliga rättigheter hotas har vi ett ansvar att reagera omgående och kraftfullt. Den våldsbejakande extremismen måste bekämpas med demokratins fulla styrka, konstaterar Tobias Hammarberg (L).

-Våldsbejakande extremism har blivit en av nutidens mest oroande faktorer. Vi begärde tidigt att kommunen skulle ta fram en kraftfull handlingsplan mot våldsbejakande extremism, och det arbetet går alldeles för långsamt. Det är allvarligt att den politiska ledningen i Haninge inte verkar vilja lyfta problematiken tillräckligt högt på dagordningen. För varje person som lockas eller drabbas av våldsbejakande extremism, har vi som samhälle förlorat. Det är allvar och det är bråttom, säger Marie Litholm (KD).

Den borgerliga oppositionen i Haninge består av M, L och KD under namnet Trepartialliansen. Vi driver gemensam politik mot den styrande minoriteten som består av S, MP och C genom gemensamma förslag i kommunfullmäktige och gemensamma budgetförslag.