Lifecap AB

Trevligt sällskap och ett glas svalkande vin är ett uppskattat sommarnöje. Vilka följder kan det få för kvinnor?

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2009 13:08 CEST

I SvD den 4/7 varnas för att "Drinken ger lömsk svalka". Kvinnor är mest utsatta och ligger i riskzonen när dryckesvanorna förändras, och det är mer legitimt att dricka dagligen. Lådvinerna har bidragit till att det alltid finns alkohol tillgängligt på diskbänken. Kvinnors kroppar tål mindra alkohol än mäns.Vi tar emot allt yngre kvinnor med allvarliga alkoholproblem på Life CaP Centret.

Kvinnors kroppar reagerar annorlunda på alkohol än mäns kroppar. Det beror på att kvinnor vanligtvis har mindre hormon för nedbrytning av alkohol än vad män har och att kvinnor har oftast har större andel fettvävnad (eftersom de är konstruerade för att bära och föda barn). Det här sammantaget gör att alkoholen blir kvar längre i blodet på kvinnor än på män. Även måttliga halter av alkoholkonsumtion har kunnat kopplas till många störningar i kvinnors hälsa. Bl.a. påverkar alkohol omsättningen av östrogen och ger upphov till nästan omedelbara hormonella störningar. Matsmältningsapparaten (som är känsligare hos fertila kvinnor) irriteras och hjärnstammens sömnmekanism störs.

Alkohol påverkar både män och kvinnors hjärna, och vårt belöningssystem. Dopaminutsöndringen påverkas av alkoholintag, det får oss att känna oss lugna och behagliga till mods. Serotoninsystemet påverkas, vilket får oss att känna oss glada och mer sällskapliga när vi konsumerar måttliga mängder av alkohol. Så länge alkoholintaget är kontrollerat upplever vi bara trevliga följder, vi blir mer frispråkiga och sällskapliga, det blir lättare att umgås. Tyvärr anpassar sig hjärnan vid regelbundet intag av alkohol. Den blir mindre känslig för dopamin, och den frisätter mindre av substansen. I frånvaro av alkohol blir koncentrationen av dopamin i hjärnan för låg, vilket i förlängningen kan leda till depressioner. Kroppen minns att alkohol hjälpte till att skapa ett bättre mående. Det här gör att vi, kanske omedvetet, tar ett extra glas. Så här i semestertider är det lätt att det blir alkoholhaltiga drycker dagligen, utan att vi reflekterar så mycket över det.

På Life CaP Centret ökar vårt kundunderlag vanligtvis markant efter sommaren, människor mår dåligt när de ska återgå till normala vanor efter sommarens utsvävningar. Det här inträffar långt innan man utvecklat ett beroende av alkohol. Symptomet går att åtgärda utan mediciner, men risken för att du drabbas av en annan typ av beroende än det av alkohol är stor, om du träffar på en okunnig läkare i din iver att komma ur ditt dåliga mående. Många läkare skriver ut beroendeframkallande mediciner för att döva ångest och lindra depressioner. På Life Cap Centret Lindormsnäs samarbetar vi med läkare som är kunniga i beroende frågor, och som enbart skriver ut den här typen av preparat som en krycka under en övergångsperiod. Behovet av alkohol är ett symtom på ett underliggande problem, Kunniga läkare vet att lösningen är att hitta och hantera det underliggande problemet. Här brukar en kartläggning vara till stor hjälp för att hitta orsaken, och kognitiva samtal en lösning för att avhjälpa problemet. Är du orolig för att du eller någon närstående är i riskzonen, ring vår programansvarige Jörhan Pienitzka på telefon 08-54595943. Och du, numera finns riktigt goda alkoholfria alternativ, varför inte testa det nästa gång?

Life CaP erbjuder individuella samtal och program. Vi utbildar även terapeuter och erbjuder en rad kurser t.ex. relations, kvinno- och livskvalitetskurser. Vårt syfte är att hjälpa människor att må bättre i olika skeden av livet. Här arbetar ett nätverk av olika kompetenser och vår önskan är att förebygga dåligt mående. Vi är religiöst och politiskt oberoende. Verksamheten är kvalitetssäkrad enligt ISO 9001:2000.

Life CaP har även en jourtelefon som bemannas av utbildad terapeut med tystnadsplikt. Slå en signal till 0900-107 10 10 (samtalet kostar 15 kronor per minut).

Elin Thimon

Marknadsansvarig Life CaP Centret Lindormsnäs AB