World Triathlon Stockolm

Triathlonfest när Lisa vann på hemmaplan

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 10:22 CEST

Foto: Triathlon.org, Delly Carr/ITU

50 000 åskådare hade samlats vid Gamla Stan för att se Lisa Nordén och de andra i världseliten tävla i VM-deltävlingen World Triathlon Stockholm. När Nordén vann överlägset visste jublet inga gränser och alla ville vara med och fira OS-stjärnan. Triathlon har nu tagit ett steg in i folkhemmet. En stor dag för sporten.

”Om du har ett drömscenario om hur livet är när det är som bäst, så var det detta. Helt otroligt,” säger Nordén. ”Att gå ut på andra löpvarvet och veta att jag har en lucka och allt jag behövde göra var att hålla igång och att jag hade benen för att göra det. Helt fantastiskt! Det här är nästan lika stort som OS”.

Nordén var med bra från start och var fyra upp från simningen. På den tekniska cykelbanan om fem varv med  varvning genom publikhavet vid Slottsbacken, var Nordén med i förstaklungan hela tiden, tillsammans med Barbara Riveros Diaz, Erin Densham och ytterligare några till som varierade. Vid T2 var Nordén först ut på löpningen, sida vid sida med träningskompisen Riveros Diaz. På andra varvet ökade Nordén och skapade ett ointagligt försprång och vann med 1,36 minuter före holländskan Maaike Caelers som hade tagit sig förbi Riveros Diaz. Detta var Nordéns tredje vinst i VM-serien och den första sedan Hamburg 2010. Med vinstpoängen klättrade Nordén från sjunde till fjärdeplats på VM-rankingen och har nu medaljchans när det återstår två tävlingar.

Åsa Annerstedt debuterade i VM-serien och gjorde en stabil insats och slutade på 44:e plats. En bra erfarenhet för Annerstedt som annars saknar motstånd på de svenska tävlingarna.

Resultat Elit dam
1. Lisa Nordén, SWE, 1:00:36
2. Maaike Caelers, NED, 1:00:45
3. Barbara Riveros Diaz, CHI, 1:00:55
44. Åsa Annerstedt, SWE, 1:04:23

Länk till fullständiga resultat. Se klipp och hela tävlingen.

På herrarnas tävling representerade Per Wangel, Joel Vikner och Mikael Sahlberg , Sverige.Det är en trio under utveckling och alla med OS i Rio 2016 som det stora målet.

Som väntat låg OS-bronsmedaljören Jonathan Brownlee, fransmannen Vincent Luis och ryssen Alexander Bryukhankow med i den 13 man stora klungan ut ur T1. Dock saknades OS-tvåan Javier Gomez som fick en dålig simstart och hamnade i andra klungan. Avståndet minskade för varje varv och vid T2 var de precis efter ledarklungan.

”Det var en hård och grov simning och cyklingen var tuff längs hela banan. Gomez brukar vara med i täten men fick en dåligt start och jag är inte van att bli jagad av honom. Normalt ligger vi jämsides, nu var det tufft att hålla honom bakom mig. Med en kilometer kvar till mål tänkte jag att om jag spurtar ifrån honom i backen mot mål kan jag ta hem segern, men var inte säker på att jag skulle klara det,” säger Brownlee.

Det var jämnt när Brownlee, Gomez och Luis kom i mål inom 11 sekunder. Detta var Brownlees fjärde seger av en VM-tävling och han leder alltjämt världsrankingen

Bland svenskarna fick Wangel problem med våtdräkten vid växling och missade huvudklungan som Vikner var med i. Sahlberg var med i klungan efter Wangel.  På löpningen var Wangel med i matchen igen och kunde plocka placeringar.

Elit herrar
1. Jonathan Brownlee, GBR,  0:54:24
2. Javier Gomez, ESP, 0:54:31
3. Vincent Luis, FRA, 0:54:35
50. Per Wangel, SWE, 0:58:56
52. Joel Vikner, SWE, 0:59:14
56. Mikael Sahlberg, SWE, 1:00:50

Länk till fullständiga resultat. Se klipp och hela tävlingen.

Christine Wageborn

Media Releations Manager, World Triathlon Stockholm 2012

press@stockholm.triathlon.org
Webbplats: http://stockholm.triathlon.org

ITU World Triathlon Series är en serie där världens bästa triathleter möts. Serien innehåller sju deltävlingar och ”Grand Final” som i år går på Nya Zeeland. World Triathlon Stockholm är den sjätte VM-deltävlingen i serien och även lag-VM.