Femklövern i Skåne

Tribo: Allvarliga brister i chefens agerande

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2014 13:50 CET

På fredagen rapporterade Sydsvenskan om vårdcentralen Kirseberg vars chef i ett mail ska ha uppmanat sina medarbetare att välja bort "vårdtunga patienter". En uppmaning som i grunden strider mot tanken med Hälsoval Skåne – att skåningar själva ska få välja sin vårdcentral.

Jag har idag uppdragit åt hälso- och sjukvårdsdirektören att en granskning av den nämnda vårdcentralen snarast ska genomföras. Brister kan uppstå i både offentligt och privat driven verksamhet, men från vår sida är det enda viktiga att de skånska patienterna kan lita på att alltid få en god vård, säger Gilbert Tribo.

Chefen har gjort ett grovt övertramp och det är bra att hennes överordnade har agerat. Vår ersättningsmodell i Skåne är utformad så att vårdcentralerna får mer betalt för vårdtunga patienter. Det finns inget ekonomiskt incitament att bara ta lätta patienter. Jag förstår inte varför man har agerat som hon gjort, säger Gilbert Tribo.

Mer information och kommentarer:
Gilbert Tribo (FP)

Regionråd och ordf Närsjukvårdsberedningen

Fakta:
Närsjukvårdsberedningen är organet i Region Skåne som har ansvaret för Hälsovalet, det vill säga vårdvalet för bland annat alla vårdcentraler i Skåne. Det genomförs löpande ett arbete med att kvalitetssäkra all offentligt finansierad vård i Skåne, både offentligt och privat driven. Det finns 149 vårdcentraler anslutna till Hälsovalet.

Region Skåne styrs sedan valet 2006 av en fempartimajoritet bestående av Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Tillsammans utgör vi Femklövern i Skåne.

Hemsida för Femklövern i Skåne