AEG Live

TRICKY TILL STOCKHOLM!

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2008 09:33 CEST

Nittiotalets indiescen har under de senaste åren upplevt något av en revival, men just i år verkar triphopen komma tillbaka på allvar med Portisheads första skivsläpp på över ett decennium och nya releaser från så väl Massive attack som nu senast Tricky. Att vi fick vänta så länge på skivan Knowle West Boy, döpt efter Trickys uppväxtområde i Bristol, beror enligt en sur Tricky på att Suedegitarristen Bernard Butler ville stå med som producent på skivan trots att alla hans grejer redan hade strukits från innehållet.

Tricky är utan tvekan en av nittiotalets största popikoner, från början rappare i det Bristolbaserade hiphopkollektivet The Wild Bunch som senare kickstartade triphopvågen under namnet Massive attack, ett av pophistoriens mest konstnärliga och banbrytande band genom tiderna. Sedan 1995 har Tricky släppt en mängd soloskivor både under eget namn och olika alias och har samarbetat med allt från Björk och Elvis Costello till Mos Def och DMX. Redan med debuten Maxinquaye slog han en bro mellan svart och vit musik i Storbritannien som fortfarande står kvar.

När han kommer till Berns den 17 november turnerar han med sin bästa skiva på tretton år! Han är fortfarande lika nyskapande och kontroversiell som någonsin och kommer garanterat kasta sin fantastiska kombination av smutsig hiphop, punk, reggae och pop rakt i ansiktet på oss. För att ge de stereotypa könsrollerna en känga ska vi inte bli överraskade om han trippar in i bröllopsklänning och stilettklackar medan han viskar fram sina mörka rhymes. Låt inte ens er värsta fiende missa det här!

Hemsidor:
www.myspace.com/trickola

Speldatum:
17 NOVEMBER - BERNS, STOCKHOLM

Biljetterna släpps den 19 september, kostar 275 kr + serviceavgift och säljs via Ticnet, www.ticnet.se, samt lokala Ticnet-ombud. Redan bokade biljetter kan lösas ut hos valfritt ATG-ombud.

Åldersgräns: 20 år.

Aktuell pressbild finns att hämta på www.aeglive.se/press.

Promotor:
AEG Live