Beak Boots

Trio i tradition intar modescenen

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 07:37 CET

Det norrländska hantverket tar steget in i modevärlden när Beak Boots, Heart of Lovikka och Littmarck presenterar årets kollektioner på Copenhagen Fashion Week. Alla tre är lyckade äktenskap mellan traditionellt hantverk från trakterna kring Tornedalen och spännande urban design. Beak Boots, Heart of Lovikkas och Littmarcks boots, kläder respektive accessoarer andas norrländsk kultur, kreativitet och slow fashion.

Littmarcks armband hämtar inspiration från sameslöjden, duodji. Armbanden är gjorda av äkta skinn, svensk silvertenntråd med knapp av renhorn. Heart of Lovikkas vantar, mössor och halsdukar handstickas i äkta lovikkagarn från Holma Hälsingland. Beak Boot’s väskor och boots tillverkas i norra Sverige för hand av naturgarvat läder.

‐ Slit‐ och slängprodukterna har gjort sitt och vi känner alla ett behov av att skapa hållbart mode med en mening, säger Anna Beijmo, Beak Boots.

De tre varumärkena gör inte bara danska modeveckan ihop, utan ser ett stort värde av att
samarbeta även i framtiden. Efter Köpenhamn ses de tillsammans under Stockholms modevecka, både på Bomullsbörsen och på Chambre Showrooms catwalk.

‐ Som entreprenör arbetar man väldigt mycket ensam. Att samarbeta på det här sättet är oerhört stimulerande. Man ser sitt eget företag i nytt perspektiv och får massor av inspiration och nya idéer, säger Sofia Hagelin, Heart of Lovikka.

Träffa dem
CPH Vision ‐ Øksnehallen, Köpenhamn. 11‐14 febuari, monter #92
Bomullsbörsen ‐ Factory, Stockholm. 18 ‐ 20 februari, monter #11
Modevisning på Chambre Showroom, Stockholm. 16 februari

Helena Torhage, Beak Boots
info@beakboots.com +46 70 581 74 88

Sofia Hagelin, Heart of Lovikka
sofia@heartoflovikka.se +46 708 87 76 95

Maja Littmarck, Littmarck
info@littmarck.com +46 735 11 76 08

Om Beak Boots
Med utgångspunkt i 70‐talets näbbstövel, har Beak Boots designat boots i en mer urban version som passar den medvetne storstadsbon. Den klassiska stöveln har fått en rejäl redesign och fler boots och väskor i samma anda presenteras i 2010 års höst‐ och vinterkollektion. Alla produkter tillverkas fortfarande för hand i Sverige och varje exemplar är därför unik.
www.beakboots.com

Om Heart of Lovikka

Heart of Lovikka är ett nytt modemärke som har klätt upp Lovikkavanten för catwalken. Med ett stilrent formspråk förenas en hundraårig sticktradition med distinkt mode. Heart of Lovikka säljs i ett trettiotal butiker i Sverige och en utlandsetablering har påbörjats. Heart of Lovikka är nominerad till Årets Rookie 2010 (som utses av Moderådet varje år).
www.heartoflovikka.se

Om Littmarck

Littmarck jobbar med färger, bra råmaterial och en hel del tradition. Kollektionen NORDIC är i typiskt skandinavisk etnostil i en extra bred färgskala. Den är uppdelad i två linjer, en med broderade armband och en med rena läder armband.
www.littmarck.com