Plezuro

Trion som skapar Lite Kalabalik

Pressmeddelande  •  2011-10-06 12:17 CEST

Lite Kalabalik startade i Istanbul när den svenska trion Lina Andersson, Malin Wikerberg och Elisabet Bundsen bestämde sig för att skapa just lite kalabalik i den skandinaviska minimalistiska designstilen. Lina Andersson, som hade pojkvän i Istanbul, tog tjänstledigt från reklambyrån där hon och Malin arbetade ihop som kreativt team, för att flytta ner till världsstaden. I myllret stötte hon ihop med Elisabet som också flyttat till Istanbul för kärlekens skull.

- Vi kände att den häftiga designstil som finns i Istanbul ännu varit oupptäckt i de skandinaviska länderna. Fram till nyligen har stilen här hemma i Sverige dominerats av en viss försiktighet, säger Lina Andersson.

Men det var egentligen redan dagarna innan Lina skulle sätta sig på planet ner till österns New York, som idéen till företaget föddes.

- Jag och Lina satt och pratade kring ett par fina blå sandaletter från en av Istanbuls bazarer. Själv hade jag precis börjat en businessutbildning på IHM för att komplettera min kreatörskarriär och var helt inne på att starta ett företag. Vi bestämde oss för att kolla upp unik design på accessoarer, smycken och skor som en start, berättar Malin Wikerberg.

Och så blev det. Träffen med Elisabet Bundsen blev också ett lyckokast då hon inte bara kan språket utan även är en väldigt bra förhandlare. Idag bor Elisabet kvar i Istanbul och arbetar dagligen med trendspaning, produktion och kontakt med leverantörerna.

Trion har tagit fasta på en turkisk teknik med tvinnat tygband och lagt till naturliga glasstenar i metallinfattning pläterat i guld eller silver. Tillsammans tar de fram designen vad det gäller armbandets, ringens eller halsbandets look och olika färgskalor. Tygerna färgas för hand vilket gör att färgnyansen skiftar från gång till gång. Varje sten har en unik karaktär och nyans och skiftar också i nyans och utseende. Smyckena tillverkas för hand i Istanbul.

- Vi känner att vi landat rätt i tiden då smycken och accessoarer börjat ta mer plats runt handleder, ringfingrar och halsar på trendmedvetna kvinnor. Även färg, form, ursprung och unika stilar har blivit trendriktigt, det tycker vi är otroligt roligt, säger Lina Andersson.

Sedan starten förra november har det varit Lite Kalabalik i Elle, Damernas Värld, Sofies Mode, Metro, Sydsvenskan, norska modemagasinet KK, livstils- och modebloggar.

Torsdagen den 13 oktober klockan 18.00 är det Lite Kalabalik i modebutiken Plezuro på Rörstrandsgatan 28 i Stockholm. Det bjuds på bubbel, snacks, mode och mingel.

Läs mer på www.litekalabalik.se och www.plezuro.se

Den lilla butiken Plezuro på Rörstrandsgatan är en av Stockholms mest omtalade oberoende butiker och befinner sig i framkant när det kommer till att mixa mode, musik, konst och livsstil. I butiken blandas oetablerade märken med ett handplockat vintagesortiment. Allt i en unik upplaga. Plezuro har beskrivits som "like a sweet raisin in the cake" (daysinsweden.com) och "ett litet guldkorn som man gärna återkommer till när man väl hittat den" (whatsupsthlm.se).

Butikens ägare, Johanna Westin, har sedan starten för snart fyra år sedan frekvent ordnat vernissager, teater, spelningar och tävlingar, såsom Plezuro Illustration Challange och gästspel med bland andra Anna Järvinen. Stylister och press välkomnas att låna varor ur butiken. www.plezuro.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom