Triventus

Triventus – Årets Gasell i Halland

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 11:08 CET

Med 1070 procents tillväxt mellan 2006 och 2009 tog Triventus hem trofén som Årets Gasell i Halland. Gasellpriset, som delas ut av Dagens Industri,  baseras bl a på nyckeltal som visar tillväxten under en följd av år.

- Trofén delar jag med alla medarbetare i företaget, som dagligen gör en fantastisk och engagerande insats, säger Måns Holst, vd för Triventuskoncernen.

Koncernens expansionsplaner talar för fortsatt, kraftig tillväxt.
-I dagsläget har vi 392 maskiner under utveckling. Målet är att bygga 20 maskiner om året och omsätta ca 700 Mkr, säger Måns Holst.
- 2014 räknar vi med att vara en elproducent med egen produktion på 100 MWh. Elen ska produceras i 50 egna vindkraftverk, tre biogasanläggningar och eget kraftverk.
- Tillväxten kräver nytt kapital. En nyemission riktad till externa investerare väntas ta in ca 100 Mkr före sista januari 2011.

Koncernfakta:
Koncernens moderbolag, Triventus AB, utvecklar och genomför vindkraftprojekt över hela landet. Bolaget äger och säljer nyckelfärdiga vindkraftverk. Verksamheten är uppdelad i tre dotterbolag. Triventus Consulting AB är ett renodlat konsultbolag med största delen av verksamheten riktad mot externa kunder. Triventus Energiteknik AB sköter underhåll och service för vindkraftägare och har på två år tagit ca 10% av underhållsmarknaden i Sverige. Triventus Biogas AB projekterar för närvarande Sveriges största gårdsbaserade biogasanläggning. Koncernen är även delägare i ett vattenkraftverk.

2009 omsatte moderbolaget 301,3 Mkr med en vinst på 16,6 Mkr. Prognosen för 2010 är på 410 Mkr.
Det totala antalet anställda närmar sig 100 och finns på åtta olika kontor i Sverige samt tre servicekontor.

Triventus AB är ett växande energibolag med fokus på produktion av förnybar energi. Tillsammans med dotterbolagen Triventus Consulting AB, Triventus Energiteknik AB och Triventus Biogas AB levererar koncernen kompetens inom hela projektprocessen. Personal och ägare kan visa upp bred kunskap inom förnybar energi. Kontor finns i Falkenberg, Falun, Östersund, Linköping, Storuman, Malmö och Stockholm samt servicekontor i Falkenberg, Falköping och Mjölby. Idag har Triventus-koncernen 100 anställda.