Triventus

Triventus köper vattenkraftverk

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2010 11:25 CET

Triventus breddar verksamheten ytterligare inom förnybar energi. Tillsammans med Wallenstam köper nu Triventus AB  Hökensås Kraft HB. I köpet ingår Domeåns kraftstationer i Bankeryd, Småland, samt ett vindkraftverk i Torseröd, Bohuslän. Investeringen uppgår till totalt 35Mkr. I affären ingår även möjlighet till ytterligare fallrättigheter.

Triventus fokus ligger i första hand på vindkraft. Företagets breddar nu verksamheten till andra grenar av förnybar energi, som biogas och vattenkraft.

Förutom en projektportfölj inom vindkraft på 500 MW, projekterar Triventus ett antal biogasanläggningar samt biogasmackar.

GERT OLOF (MÅNS) HOLST vd, Triventus AB
- Med köpet av Hökensås Kraft HB går vi in i ett  intressant område av förnybar energi. Småskalig vattenkraft står inför generationsskiften och möjligheter till förlängda certifikat. Med det följer krav på uppgraderingar och rationaliseringar, vilket innebär möjlighet till högre effektuttag och god lönsamhet.

FAKTA: I Domneåns kraftstationer ingår de tre stationerna Klerebo, Hulebo och Aledal som alla får sitt drivvatten från Risbrodammen. Totalt sett tillför investeringen en effekt på cirka 1,45 megawatt och en produktionskapacitet på nästan 5 GWh per år.

KONTAKT: Gert-Olof (Måns) Holst, vd Triventus AB - 0346-71 36 61

Triventus-koncernen består av fyra företag med kompetens inom vind, biogas och småskalig vattenkraft. Koncernen, med marknad i hela Norden, är etablerad på 7 orter i Sverige. Idag har Triventus totalt 65 anställda och omsätter drygt 400 Mrd kronor(2009)

www.triventus.com