Simonea

TRIXIGA BILDER Foto Simone Andersson

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2009 15:12 CEST

Efter förra årets lyckade fotoutställning "Medeltidsveckan i bild" följer fotografen Simone Andersson nu upp med utställningen Trixiga bilder på Kapitelhusgården i Visby under vecka 32. Trixiga bilder är ett urval av bilder på Gycklargruppen Trix från Västerås - samtliga tagna under medeltidsveckan i Visby 2008, dels under Trix årligen återkommande Eldshow dels under 25-årsjubileumskonserten i St Nicolai.

- Trix är häpnadsväckande duktiga, mångsidiga, eldiga och alltid med
glimten i ögat - Det är ett nöje att försöka fånga alla deras olika upptåg
på bild säger, Simone Andersson.

Vill du se Gycklargruppen Trix - kom till Visby vecka 32. Du hittar dem alltid någonstans, en show i någon av ruinerna, ett framträdanden på marknaden, en grönsaksföreställning på Stora torget eller veckans höjdpunkt: eldshowen, onsdag kväll kl 22.00 i Nordegravar. Kom i tid för det blir ont om plats. Mer om gycklarna finns att läsa på www.gycklarna.com

Simone Andersson är fotograf, teaterproducent och grafisk formgivare. Hon genomgick 1999 kursen "Fotografiskt hantverk" på Biskops Arnö folkhögskola, studerade 2002 foto på Kulturama i Stockholm och vidareutbildade sig 2003-2005 till kulturprojektledare på Kulturverkstan i Göteborg. Simone har besökt Medeltidsveckan varje år sedan 1991 och har genom åren tagit över 10 000 foton för att dokumentera stämningen och atmosfären under de intensiva dagarna.

Kapitelhusgården har sedan 1991 drivits av Länsmuseet på Gotland, som har bedrivit barnhantverk, utställning, skänkstuga, museum mm på gården. Från och med 2008 bedrivs verksamheten av Kapitelhusgården i Wisby AB, som består av Malin Ahlén, Susanne de Paulis och Björn Sundberg.

Trixiga bilder ställs endast ut på Kapitelhusgården under vecka 32 så passa på att uppleva Medeltidsveckan, njuta av vackra bilder, stämningen, gycklet och ett glas Kapitelöl i Kapitelhusgårdens mysiga servering.

Kontakt: Simone Andersson, 0739-80 73 43, info@simonea.se, www.simonea.se eller Kapitelhusgården, S:t Drottensgatan 8, Susanne de Paulis, 0498-24 76 37 (under kontorstid), 0737-07 92 88 (övrig tid), www.kapitelhusgarden.se