TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Trög båtmarknad lyfter Hansa Marin

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 09:56 CEST

– Just nu är det omöjligt att sälja sin båt om man vill ha anständigt betalt. Därför satsar dagens båtägare på nya segel, dynor, riggar och beslag istället. Tack vare en kraftigt ökande eftermarknad i år har vi höjt omsättningen jämfört med förra året i kombination med fler industrijobb.
Det säger Roffe Gromer, en av Stockholms femtontalet segelmakare till teko.se, och tillägger:

– Bara ett fåtal kan leva på att leverera nya segel till varven i dagsläget.

Roffe Gromer, som har 38 års erfarenhet som segelmakare, startade Hansa Marin för tolv år sedan. Idag jobbar han och kollegan Alexander i företaget som ligger i Jordbro:
- Vi är mest kända för våra segel och kapell som utgör över 70 procent av omsättningen. Under senare år har ytterst kundspecifika uppdrag kommit in från näringsliv och offentliga sektorn. Vattenfall, Gotlandsbolaget och Stockholms universitet för att nämna några. Det mest spektakulära vi gjort –är de cirka 650 kvm stora mellanväggar i tyg som skärmar av Frescatihallen i tre olika rum.

Enligt Roffe Gromer finns tillväxten för segelmakerierna i framtiden på företags- och industrisidan:
- Bland våra uppdragsgivare idag finns arkitekter och inredare som ritar kundspecifika lösningar från allt till krogar och inredningar ombord på stora färjor.
Men ännu så länge är den renodlade segelmakeriverksamheten som står för de största intäkterna. Enligt Roffe Gromer har företagets båtkunder olika krav, därför gäller det att alltid ge personlig service:
- Vi djupintervjuar våra kunder för att ta reda på vilka behov de har. Det kan handla om allt från hur mycket de seglar, hur dom seglar och vilken typ av båt de har. När vi definierat kundens behov kan vi komma med mer exakta förslag vad de egentligen behöver. I de allra flesta fall har vi mått på båt och rigg i våra databaser, och föreslår storlek på seglen och vilket typ av material som är lämpligt för just den kunden och hans eller hennes båt. I de fallen vi inte har mått, åker vi alltid ut och mäter båt och rigg för att kunna tillverka ett optimalt segel. När det gäller kapell och båtdynor, blir det alltid mallning på båten, vilket innebär att jag nog har varit på de flesta båtklubbar i Stockholmsområdet.

En modern och effektiv maskinpark för de olika sömnadsmomenten i hantverket segelmakeri är ett måste för att upprätthålla Hansa Marins kvalitetsstämpel. Maskinparken består idag av åtta symaskiner för olika typer av sömnad av kapell och segel, och ett antal maskiner för produktion av riggar och tillverkning av båtdynor.
Enligt Roffe Gromer behåller kunderna sina båtar av naturliga skäl eftersom det sker så få affärer inom båtbranschen för närvarande:

– Det är ju nästan omöjligt att sälja idag om man vill ha någorlunda betalt. Därför har renovering blivit en trend bland Stockholms båtägare. Vi har fullt upp med tillverkning och renovering av segel, kuddar, beslag och riggar. Det blir fräscht ombord och båtägarna blir nöjda.

Hansa Marin är medlem i TEKO.
Ta mig till deras hemsida!