Foodism

Trött på att ge dina kunder en sockerchock?

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2011 15:59 CET

När ett varumärke kommunicerar ska det vara ett enhetligt budskap i alla kanaler - men vad säger egentligen sötningsmedel och färgämnen som reklamgodis oftast består av? Och hur många varumärken kan ha samma unika smak av mint, choklad eller citron?

Foodism är kommunikationsbyrån som tar fram smakprofiler åt varumärken. Här handlar det inte om slentrianmässiga kombinationer av råvaror utan smaker som spelar på känslor och associationer. Varje profil är unikt komponerad för att lyfta fram varumärkets budskap. Liksom en klassisk reklambyrå jobbar med ett varumärkes identitet och kärnvärden i en grafisk profil, kopplar Foodism värdena till smak, färg, form, doft och textur. Resultatet blir en smakupplevelse som på ett positivt sätt associeras med varumärket och därmed stärker dess identitet.

”Mat och dryck är otroligt spännande material att jobba med eftersom de har den unika förmågan att trigga igång alla våra sinnen samtidigt, säger Vanja Franzén, en av grundarna till Foodism. ”När vi berättar något med hjälp av smak kan vi därför nå fram på ett djupt och ofta känslomässigt plan. Foodisms andra hälft Sara Westerlin fyller i ”Det är precis vad lyckad marknadsföring handlar om, att beröra både hjärna och hjärta.”

Smakprofilen används som ett kommunikativt redskap och bidrar till att skapa en aktivitet och dialog kring de budskap som ska förmedlas. Viktigt att lyfta fram, menar Sara, är att det öppnar upp för en ny kommunikationskanal som ger ännu en dimension av varumärket. Det skapar möjlighet för företag att prata om sitt budskap på ett avspänt sätt, samtidigt som kunden tar in det med alla sina sinnen.

Oavsett bransch kan företag dra nytta av att de flesta av oss tycker om att äta – särskilt när det bjuds. Så ta dig en tankeställare nästa gång du står på en mässa och bjuder på godis eller ställer fram kakfatet på kundmötet.

Foodism är först i världen med att skapa unika smakprofiler för varumärken.