Mental Ergonomi, Anneli Godman

Trött på julstress?

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2015 14:19 CET

Årets mesta stresshögtid är nära. För den som redan är trött vill jag bjuda på några energibesparande tips inför den stundande Högtiden med stort H. För den som mest är trött på stressen i sig kanske tipsen kan bidra till lite lugn. Tillhör du dem som njuter av julen och redan har gjort kloka val – fortsätt med det. Skicka tipsen vidare till någon som behöver dem bättre!

När man vill förändra något gäller det att lämna sin trygghetszon och våga göra lite annorlunda, trots att det initialt kan kännas omöjligt och faktiskt också bidra till ytterligare stress. Att göra nytt kostar på för hjärnan som inte har nätverken för det nya i farbart skick. Den som vill förändra behöver nödvändigtvis utmana detta och bygga nya hjärnvägar. Det sker när man bestämmer sig och börjar ta små steg för att främja det nya.

Ofta är det dock inte så lätt att bestämma sig för vad man ska börja med, och hur. I media svämmar det över av goda råd så här års, och det kan kännas som att man ska ta till sig allt – och så blir det oftast pannkaka av alltihop. Detta fick mig att fundera på om jag verkligen ska bidra med ytterligare råd.

Jag bestämde mig till slut för att utmana mina läsare och ber om en motprestation för de som vill ändra lite i julandet just i år: 1) Lova att ta mina råd som inspiration mer än som pekpinnar. 2) Ta bara ta till dig av det som skulle kunna underlätta för dig. 3) Våga utmana den där tanken som ofta dyker upp, den som säger ”det går inte”.

Okej? Då kör vi, här kommer tipsen!... Läs hela artikeln på Motivation.se

Anneli Godman föreläser, utbildar och skriver om Mental Ergonomi.

Anneli Ekström Godman, "den ofrivillige stressexperten", har en vision: att sprida kunskap om hur vi kan fungera på topp utan att bränna ut oss. Det går att kombinera hög produktivitet och välmående. Neuroledarskap och Mental Ergonomi ger kunskap och åtgärder. Verksamheten drivs inom Rindö Re AB.