Intel Security

Trojanattack stänger av miljontals datorer från nätet den 9 juli – McAfee hjälper dig veta om du är drabbad

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2012 08:00 CEST

Den 9 juli kommer den amerikanska federala polisen FBI att släcka de illegala DNS-servrar som miljontals internetanvändare världen över lurats till efter att datorer infekterats med trojanen DNSChanger. Genom att i hemlighet styra om de infekterade datorernas väg ut på nätet har de ansvariga kunnat tjäna stora pengar på annonser och spam.

En konsekvens av FBI-aktionen blir att drabbade datorer inte längre kan nå ut på internet så länge trojanden finns kvar. McAfee har därför lanserat ett kostadsfritt verktyg som enkelt låter användare världen över testa sin dator och snabbt och enkelt ta bort trojanen – eller få bekräftelse på att den inte är smittad. Lösningen finns tillgänglig på www.mcafee.com/dnscheck och allt du behöver göra för att få svar är att klicka på knappen ”Check Now”. Skulle det visa sig att datorn är smittad leder sajten dig genom mått och steg för att rensa bort viruset, även detta självklart utan kostnad.

Om McAfee, Inc.

McAfee, ett helägt dotterbolag till Intel Corporation (NASDAQ: INTC), är världens största helt dedikerade IT-säkerhetsföretag. McAfee åtar sig att lösa även de svåraste säkerhetsutmaningarna globalt. Företaget levererar proaktiva och beprövade lösningar och tjänster som säkrar system, nätverk och mobila enheter världen över, vilket möjliggör för användare att koppla upp sig, surfa och handla säkrare på internet. Med hjälp av sin molnbaserade tjänst McAfee Global Threat Intelligence, som levererar hotdata, så kan McAfee utveckla innovativa produkter som möjliggör för hemanvändare, företag, offentlig sektor och tjänsteleverantörer att säkerställa att de efterlever regler och lagar och att deras information är skyddad, att avbrott förhindras, sårbarheter identifieras, och att deras säkerhet kontinuerligt övervakas och förbättras. http://www.mcafee.com