TrollDental Sweden AB

TrollByte Kimera GC – ny sensorhållare med 40% lägre klimatpåverkan från TrollDental

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2017 09:29 CET

TrollDental utvecklar, tillverkar och säljer förbrukningsartiklar till dentalmarknaden. Ett stort fokus- och expertområde är sensorhållare inom digital röntgen. Sedan den första sensorhållaren producerades och levererades för över 30 år sedan, har flera modeller och varianter utvecklats, tillverkats och sålts. Vissa modeller är patenterade och andra modeller är utvecklade och anpassade tillsammans med sensortillverkare.

En gemensam nämnare de senaste decennierna är att TrollDentals sensorhållarna är utvecklade för att vara enkla att använda samt vara mycket hållbara.

• -Enkla att använda för att spara tid åt användaren samt att öka kvaliteten på arbetet när produkten används.
  • -Mycket hållbara för att vara ett ekonomiskt alternativ men även för att minimera miljöbelastningen.

För att ta nästa utvecklingssteg i att minska miljöbelastningen har TrollDental utvecklat en sensorhållare, TrollByte Kimera GC, som är baserad på förnyelsebar råvara och som bygger på samma koncept som den populära sensorhållaren TrollByte Kimera.

Produkten har tagits fram utan att göra avkall på kvalitet, enkel att använda, mycket hållbar samt framförallt prisvärdhet.

Den nya produkten heter TrollDental Kimera GC, där Kimera knyter ihop arvet med föregångaren och där GC knyter an till Green Carbon, dvs baserad på förnyelsebar råvara.

TrollByte Kimera GC ger 40% lägre klimatpåverkan jämfört med motsvarande oljebaserade produkt, enligt processanalys 2017 från RISE Research Institutes of Sweden AB.

Utvecklingen av TrollByte Kimera GC har genomförts med delfinansiering från VGR och produkten finns tillgänglig från november 2017.

För mer information besök www.trolldental.com/se eller ring +46 520 489050.

TrollDental Sweden AB etablerades 1972 i Trollhättan och satsade tidigt på utveckling av plastbaserade innovativa produkter. Bland annat utvecklades ett världsledande system för arkivering av analoga dentala röntgenbilder, TrollSystemet, som fortfarande utgör en volymprodukt i företagets sortiment.

Under varumärket TrollDental har ett stort antal produkter utvecklats, tillverkats och levererats med uppgift att underlätta och effektivisera tandläkarens dagliga arbete över stora delar av världen.

TrollDental finns idag i alla världsdelar genom egna bolag eller via återförsäljare.