Irréaliste Förlaget

Trollhättan är årets kulturkommun 2014! Priset till Trollhättan bestod av ett konstverk av Frédéric Iriarte

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2013 12:42 CET

Trollhättan är årets kulturkommun 2014! Priset till Trollhättan bestod av ett konstverk, "Caravanic" av konstnären Frédéric Iriarte.

Motivering: Trollhättan är årets kulturkommun

Vision har utsett Trollhättan till Årets kulturkommun 2014. Juryn lyfter bland annat fram att Trollhättan trots kärv ekonomi satsat på kultur som strategi för utveckling.

För 25:e gången utser Vision Årets kulturkommun, ett pris som går till en kommun som arbetar lyhört och obyråkratiskt med att släppa fram de kulturella krafterna.

Prismotiveringen är bland annat att Trollhättan ”satsar på kultur som strategi för förnyelse och utveckling trots en kärv ekonomi och hög arbetslöshet”. Bland de senare årens satsningar märks särskilt N3, en mötesplats för ungt skapande som i fem våningar rymmer flera scener, studior, övningsrum, replokaler, och dans-, drama- och bildsalar. I motiveringen omnämns också Kronans kulturhus, en satsning i kommunens miljonprogramsområden, samt föreningslivet och Vittene kulturled.

Föutom Trollhättan prisas även Tjörn, som utses till 2014 års Uppstickarkommun. Juryn konstaterar att västkustkommunen med cirka 15 000 invånare bedriver en målmedveten satsning på kultur för alla. På Tjörn ligger bland annat Akvarellmuseet, och kommunen anordnar också varje år en mängd festivaler, marknader och utställningar.

Priset till Trollhättan bestod av ett konstverk, "Caravanic" av konstnären Frédéric Iriarte. Prisutdelningen skedde i Olofströms kommun, som fick utmärkelsen förra år

Mårten Kierkegaard

Källa:

Bild:  https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/p480x480/1467424_685380304815701_1058233334_n.jpg

Ove Jansson, Vision, Christer Olsson, kulturchef, Carina Lorentzon, ordförande Kulturnämnden, Åsa Lund Dahlqvist, ordförande Vision... Trollhättan, Benny Wising, förvaltningschef, Ewa Henriksson, Vision. Foto: Karin Andersson

Bild:   https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/p480x480/1471395_685469808140084_326810436_n.jpg

"CARAVANIC" (Husvagnmekanik) huile sur toile (olja på duk) 120 x 100 cm, Frédéric Iriarte

Irréaliste Förlaget

Mer pressartiklar på http://www.iriarte.info/Irrealiste-Forlaget/Press/Aktuellt.html

______________________________________________________________________________

Sandtorpsvägen 5 . 153 30 JÄRNA . STOCKHOLM . SVERIGE

Mob. +46 (0)70 22 37 842 .

Tel. +46 (0)8 551 701 77 .

E-post : irrealiste.forlaget@iriarte.info

IRRÉALISTE FÖRLAGET

IRRÉALISTE FÖRLAGET är ett väletablerat bokförlag och multimedia-produktionsbolag som startade år 1990. Vi är och har alltid varit radikala och nyskapande i vårt sätt att arbeta.
Vi hoppas därför hitta våra kunder bland er som är intresserade av innovativa och annorlunda grepp och metoder.

√ Vi publicerar böcker, affischer, konstvideofilmer och musikvideofilmer, men vi hjälper också till att utveckla designprofiler, webbdesign, logotyper, företagspresentationer, multiplar i skilda material, miljöer och utförande.

√ Vi samarbetar med väletablerade författare, översättare, konstnärer, illustratörer, journalister, grafiska designers, tryckerier, bokförlag, bokhandlare, bibliotek, muséer, konsthallar och andra konstinstitutioner, universitet och företag i hela Europa.

√ Vi använder oss av både modern teknik och beprövade metoder när det gäller grafiska utgivningar och allt genomsyras av ett konstnärligt uttryck grundat på Irrealismens koncept.

√ Flera produkter finns registrerade bl.a på Kungliga Biblioteket i Stockholm, Sveriges Nationalbibliotek (ISBN-Centralen), LIBRIS nationella katalog och Svenska Biblioteks samlingar.

Ni är naturligvis välkomna att göra era beställningar eller kontakta oss för eventuell samproduktion!