Trollhättan Energi AB

Trollhättan bäst i Sverige på avfall för andra året i rad

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2015 12:57 CEST

- Vi jobbar hårt för att vara bra. Visst är det kul att ligga i topp i Sverige, men allra viktigast är det att jobba för vår miljö, för trollhätteborna och för att vi ska vara resurssmarta i alla delar. Jobbar vi smart tjänar kunderna på det i förlängningen, säger Bengt Peterson, renhållningschef på Trollhättan Energi.

Låga priser och nöjda kunder som är duktiga på att sopsortera

Under tisdagen mottog Bengt Peterson priset för bästa avfallskommun i Sverige. Avfall Sveriges index väger samman mängd nyckeltal som speglar avfallsverksamheten på ett övergripande sätt. Trollhättan har exempelvis mycket nöjda kunder, hög matavfalls- och materialåtervinning och fortsatt låga priser på sophämtning.

- Trollhätteborna har ju under lång tid sorterat ut matavfall och är generellt mycket duktiga sopsorterare. Det man kan vässa sig lite på är utsortering av tidningar och förpackningar. Då är en topplacering nära till hands även nästa år, säger Jenny Westin, hos Avfall Sverige.

Trollhättan Energi AB är ett företag med 100-åriga anor. Under alla dessa år har målet varit att tryggt och säkert leverera ljus och värme till våra kunder. Det målet finns naturligtvis kvar. Idag har bolaget vuxit med nya affärsområden; Hela stans miljöbolag – med 135 anställda och en omsättning på omkring 400 miljoner kronor. Vi ansvarar för elnät, fjärrvärmenät, renhållning, vatten- och avloppsnät samt stadsnät. Dessutom producerar och säljer vi el, biogas samt fjärrvärme; producerar dricksvatten och renar avloppsvatten.

Ett hållbart och enkelt vardagsliv är vår vision och ledstjärna. Trollhättans Stads vision om 70 000 trollhättebor år 2030 omfattar oss på Trollhättan Energi i allra högsta grad. Vår strävan är att bidra till en varm, öppen och kreativ vardagsmiljö, där nya idéer förverkligas och leder oss närmare ett hållbart samhälle. Vi vill att vårt arbete gör skillnad för trollhätteborna och världen runt omkring oss. För att snabbare nå resultat samarbetar vi gärna med andra. Omtanken om kunderna och varandra är genuin. Var och en av oss känner ansvar för att göra vardagslivet enklare och roligare - och skapa nya möjligheter för människor och företag i Trollhättan.