Svensk Israel-Information

Trollstaven – Israels senaste skydd mot missiler

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2011 19:36 CET

Trollstaven – Israels senaste skydd mot missiler

Med ”Magic Wand”, Trollstaven, får Israels städer från 2013 ett skydd mot de senaste medel- och långdistansmissilerna från Gaza och Libanon. Men precis som med Iron Dome, Järnkupolen, som skyddar mot korthållsraketerna, gäller det att snabbt nog tillverka och utplacera tillräckligt många system över landet. Magic Wand kostar ännu mer per skott än Iron Domes projektiler, ca 1 miljon dollar, vilket dock är långt mindre än de skador, fysiska och psykiska, som det kan avvärja. Flera centralt placerade radarsystem ”ser” vilka slags missiler som är på väg och aktiverar då lämpligaste moteld.

Magic Wand kompletterar det tredje försvarssystemet Arrow 3 som ska ta hand om inkommande ballistiska kärnvapenbestyckade missiler typ iranska Shahab redan i rymden. Magic Wand kan då ta dem som undgått Arrows raketer och lyckats komma ner genom atmosfären.

Källa: Ynet News 26 oktober 2011.

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.