Sveriges Kvinnolobby

Trondheim inför förbud mot objektifierande reklam

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2016 15:42 CEST

Idag på Norges nationaldag hyllar Sveriges Kvinnolobby Trondheims kommun för deras initiativ att förbjuda manipulerad och retuscherad reklam med lättklädda modeller på offentliga platser. Trondheim påvisar det paradoxala i att säga sig stå för jämställdhet och förbättrad psykisk hälsa och samtidigt tillåta sexistisk reklam. Nu hoppas Sveriges Kvinnolobby att fler städer världen över följer efter.

Trondheim, Norges tredje största stad, har beslutat att inte hyra ut reklamutrymme för bilder som kan leda till problem med den egna kroppsbilden för dem som tvingas titta på dem. Förbudet innebär att reklammakare och annonsörer inte längre får visa lättklädda bilder på offentliga platser, till exempel i kollektivtrafiken. Sveriges Kvinnolobby välkomnar detta viktiga steg för jämställdhet i det offentliga rummet.

- Det offentliga rummet tillhör alla. Kvinnor och flickor ska kunna röra sig på gatan utan att mötas av bilder som framställer kvinnor som sexualiserade objekt. Trondheim visar att det är möjligt att motverka objektifiering av kvinnor och att det ytterst är ett politiskt ansvar. Nu väntar vi ivrigt på att svenska städer ska följa efter, säger Clara Berglund, generalsekreterare, Sveriges Kvinnolobby.

Trondheims kommun anser att det är viktigt att ta politiskt ansvar för vilken typ av reklam och bilder som sprids i staden.

- Vi ska inte sprida bilder som förmedlar orealistiska ideal och bidrar till ökad kroppspress säger Ottar Michelsen, kommunalråd (SV) i Trondheim till brittiska Independent.

Fakta:

Trondheims förslag gäller reklamutrymmen som kommunen hyr ut och förbudet väntas införas under hösten.

Läs mer om initiativet i Independent här

Sveriges Kvinnolobby driver sedan 2013 kampanjen Reklamera mot könsdiskriminerande reklam. I kampanjen kräver vi bland annat lagstiftning mot sexistisk reklam, något som finns i alla andra nordiska länder. Läs mer om kampanjen här.

Kontakt:

Clara Berglund, generalsekreterare, Sveriges Kvinnolobby

clara.berglund@sverigeskvinnolobby.se

070 756 77 91

Sveriges Kvinnolobby är en partipolitiskt obunden och ideellt verksam paraplyorganisation för kvinnoorganisationer i Sverige. Vi arbetar för kvinnors mänskliga rättigheter och ett jämställt samhälle. Under paraplyet finns 45 medlemsorganisationer som arbetar för att stärka kvinnors position i samhället. Sveriges Kvinnolobbys arbete vilar på feministisk grund och utgår från FN:s Kvinnokonvention och Handlingsplanen från Peking. Läs mer om oss på sverigeskvinnolobby.se.