Södra Teatern

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2007 10:51 CEST

Björn Granath regisserar Özz Nûjen på Södra Teatern

Premiär: 11 september kl 19,00 Södra Teaterns Stora Scen

På Södra Teatern sker ett tronskifte i höst! Björn Granath tar sig an standupkomikern Özz Nûjen i satsningen ”Mistero Buffo”. I den binds 4 olika texter av Dario Fo ihop till en helaftonsföreställning. Björn Granath hade premiär på Mistero Buffo 1978 och är Sveriges främsta Dario Fo-tolkare. Efter att ha spelat den i 29 år så lär han upp och överlåter pjäsen till Özz Nûjen som får ärva hans livsverk.

Till sin form är Mistero Buffo enmansteater, dvs med en ensam berättare/gestaltare på scenen. Den bygger vidare på en tradition från medeltida gycklare. En del var fattiga munkar, som inte sällan stod i skarp motsättning mot kyrkans och samhällets mäktiga. Vi får bland annat se vad som händer när en procession med Jesus på väg till korsfästningen möter en annan procession ledd av påven Bonefacius Vlll.. …

”Jag är otroligt hedrad och mycket glad över att få jobba med en av Sveriges absolut bästa skådespelare, Björn Granath. Nobelpristagaren Dario Fos texter är odödliga och just uppsättningen Mistero Buffo är en dröm att få spela. Jag hoppas jag kan bidra med det jag kan och vill för att föra arvet vidare efter mästaren, Granath, säger Özz Nujen.

”Södra Teatern gör den här satsningen för att sätta en bra föreställning och två olika stjärnor i en ny kombination som kommer att få publiken att skratta hejdlöst åt maktspel och livets humor. Det är något tilltalande i att använda skrattet för att avslöja matkfullkomligheter och det politiska spelet, det finns inget makthavare är så rädda för som skrattet. Det är dessutom svårt att värja sig mot. Jag tycker också att det är väldigt kul att Södra Teatern blir scen för det generationsskifte som nu sker när Björn Granath lämnar över sitt kunnande till Özz Nujen, båda är fantastiska artister”, säger Patrik Liljegren, chef för Södra Teatern.

”Mistero Buffo”, Özz Nûjen, regi: Björn Granath, Södra Teaterns Stora Scen, premiär: tisdag 11 september kl 19.00

Spelas därefter:

Bilder: www.
sodrateatern.com/press
användarnamn: sodra
lösen: teatern, små bokstäver hela vägen.

Anneli Gunnar \Head of Public Relations \anneli.gunnar@sodrateatern.com
S Ö D R A T E A T E R N \ Mosebacke Torg 1-3, SE- 116 46 STOCKHOLM

Phone: +46 8 531 99 272 \ +46 8 531 99 400 \ Fax: +46 8 556 97 201

View our entire program at http://www.sodrateatern.com