Trosa

Trosa kommun är en av Sveriges bästa miljökommuner

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2014 10:52 CEST

Miljöaktuellt rankar årligen Sveriges bästa miljökommuner. Trosa kommun har under många år prioriterat miljö- och klimatarbetet och att aktivt omsätta planer till praktik vilket resulterat i bland annat sänkt energiförbrukning i kommunala fastigheter, Hälsosam förskola (inom ramen för Naturskyddsföreningens Giftfri förskola) och vattenvård. 2014 placerar sig Trosa kommun som sjätte bästa kommun där framförallt konkreta åtgärder och uppnådda mål lyfter kommunen.

Onsdagen 25 juni offentliggjorde Miljöaktuellt (en del av IDG) Sveriges bästa miljökommun 2014. På listan återfinns främst stora kommun där Malmö stad intar första platsen, men Trosa kommun tränger sig in på en sjätteplacering före bland annat Göteborgs stad och Stockholms stad.Genomgående i undersökningen står sig Trosa starkt när det gäller att såväl planera för som att därefter omvandla plan till praktik och uppnå utsatta mål.

”Vi uppfattar resultatet i Miljöaktuellts ranking som ett erkännande för ett långt, enträget och mycket målmedvetet arbetet”, kommenterar Stefan Björnmalm (C), ordförande i Trosa kommuns ekoutskott.Förbättringsområden för en starkare placering är framförallt fler medlemskap i olika organisationer som arbetar för miljön.

”Det är roligt att se att vårt långsiktiga miljöarbete ger tydliga resultat i den här typen av undersökningar. Vi arbetar brett med miljöfrågor över hela organisationen, just nu pågår t.ex. en miljöutbildning för alla anställda i kommunen, efter sommaren drar projektet Klimatsmart i gång och snart är förhoppningsvis kommunens första elbil på plats”, kommenterar Elin van Dooren, kommunekolog i Trosa kommun.

Syftet med Miljöaktuellts rankning är att lyfta fram de kommuner som har kommit längst i sitt miljöarbete, men också de som har mycket kvar att göra. En rankning kan sällan ge en helt rättvis bild av läget, men vi vågar påstå att bredden och de många ingående parametrarna verkligen tar temperaturen på kommunernas hållbarhetsarbete. Omkring en tredjedel av frågorna är dessutom nya eller vässade sedan förra året.

Topp tio i Miljöaktuellts ranking 2014:
1. Malmö stad
2. Eskilstuna stad