Trosa

Trosa kommuns miljöpris tilldelas Östra Sörmlands biodlarförening

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2018 08:00 CEST

Motivering:

”Genom att stödja och utbilda bioodlare bidrar Östra Sörmlands biodlarförening till att bevara den lokala biologiska mångfalden. De allra flesta växter är beroende av insekter för pollinering. Många vilda arter av pollinerare har dock minskat kraftigt, vilket gör att honungsbina får en allt viktigare roll.”

Kommunstyrelsens ekoutskott utser årligen en person, grupp eller organisation som erhåller Trosa kommuns miljöpris. Priset delas ut som erkänsla för en berömvärd insats för miljön och hållbar utveckling. Pristagaren erhåller diplom samt 5 000 kronor och prisutdelning sker på nationaldagen på Garvaregården i Trosa.

För mer information:Stefan Björnmalm (C), ordförande ekoutskottet

Elin van Dooren, kommunekolog
Tfn: 0156-520 24

1992 bildades Trosa kommun. De tre tätorterna Trosa, Vagnhärad och Västerljung skulle bli en egen kommun, olik alla andra. En kommun för invånarna, nära invånarna och i dialog med invånarna.

Med en stabil tillväxt, ordnad ekonomi, kloka investeringar för framtiden och med fokus på en riktigt bra kärnverksamhet, har åren som egen kommun gett utdelning.

Den lilla kommunens fördelar förvaltas och ambitiösa mål förverkligas. Vi tror att nyckeln till framgång ligger i den vision som kommunen en gång grundades på, Fastlagd kurs för Trosa kommun. Där anges att vi ska arbeta utifrån okonventionella metoder, samarbeta med företag och föreningar, och med invånaren i fokus. Det fungerar.

Trosa kommun ska ha Sveriges mest nöjda invånare, Sveriges bästa företagsklimat och landets mest engagerade medarbetare.