Djurens parti

Trots brist på EU -valsedlar får Djurens parti stöd - väljarna skriver namnet på en blank valsedel

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2014 12:51 CEST

Det nystartade Djurens parti har rivstartat i EU-valet. Partiets valsedlar går åt fort, och många väljare mejlar och frågar efter fler.

- Vi har inte haft resurser att beställa tillräckligt med valsedlar eftersom allt kommer ännu från våra egna fickor, säger Erik Persson, partiets EU-kandidat från Lund.

- Därför förs nu en kampanj ut i sociala medier för att påminna alla om att man kan skriva "Djurens parti" på en blank valsedel. Det räknas som röst, säger han.

Djurens parti får räknas som ett fenomen i sociala medier eftersom partiet bildades och byggdes upp på Facebook, via hemsidan och e-post i mindre än sex månader men är seriöst med i alla de stora valen 2014.

- Det har varit en utmaning att koordinera människor, prata politik, få dem att lita på oss, samtidigt som vi har varit beroende av att aktivera människor, som vi aldrig träffat utanför nätet, säger en av grundarna Johanna Parikka Altenstedt och fortsätter:
- Men vi fixade det och nu har vi stadga, styrelse och struktur i hela landet, samt flera hundra betalande medlemmar.

Partiet hade inte råd att trycka mer än 100 000 EU-valsedlar eller skicka ut dem via dyr post söker man via Facebook vänner och sympatisörer som kan ta med sig en bunt hit eller dit.

Men efterfrågan av valsedlarna har överraskat, och många vill hjälpa till. Budskapet just nu är att man kan skriva Djurens parti på en blank valsedel, och vill man personrösta kan man skriva namnet på personen i fråga. Hela listan av Djurens parti EU-kandidater finns r och här finns presentationerna.

Djurens parti står för djurperspektivet. Hela EU-valplattformen finns här.  Valprogrammet är synkroniserat med de andra europeiska djurpartier som också siktar in på Europaparlamentet. De viktigaste frågorna för Djurens parti i EU-valet är hantering av kycklingar, rovdjurspolitiken, köttproduktionen, minkfarmningen och hemlösa hundar och katter.

www.djurensparti.se