Inova

Trotsar kristiderna: EnergiEkonomi startar filial i Norge

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 08:58 CEST

Lågkonjunkturen är faktiskt inte negativ för alla. EnergiEkonomi i Karlstad gör större affärer än någonsin tack vare det ekonomiska läget. Företagets tjänster ses nämligen som en nödvändig besparingsåtgärd. Och för att späda på framgångarna ytterligare tar EnergiEkonomi nu klivet in på en helt ny och för branschen ännu outforskad marknad.
- Genom att öppna en filial i Norge etablerar vi oss på en marknad som kommer att explodera inom några år, menar Aziz Korki.

EnergiEkonomi i Karlstad var ett av de första företagen att inta marknaden för energieffektivisering i Sverige. Det var för tio år sedan. Idag är företaget en av de främsta aktörerna inom branschen med tunga uppdrag åt bland annat finska industrijätten Outokumpu och Burger King.

Den stora efterfrågan av EnergiEkonomis tjänster beror till stor del på att de svenska myndigheterna, i jämförelse med de nordiska grannländerna, har hårda krav på energibesparing. Men en förändring är på väg. I Norge börjar myndigheterna ställa liknande krav som i Sverige. Av den anledningen ser EnergiEkonomi i Karlstad en ny marknad växa fram och satsar nu på att bli en av de främsta aktörerna även i Norge. En person har redan anställts i Norge och ytterligare expansion kan enligt Aziz bli aktuellt när marknaden har mognat ytterligare.

Att det råder lågkonjunktur är inget som oroar Aziz. Tvärtom. I samma takt som besparingsåtgärderna haglar inom både privat och offentlig sektor, ökar trycket på EnergiEkonomis tjänster.
- Att anlita oss innebär en lönsam investering som kan spara många kilowattimmar och därmed tusenlappar. Våra tjänster ligger därmed helt rätt i tiden, säger Aziz.

EnergiEkonomi i Karlstad hjälper företag, privatpersoner och offentliga organisationer att bli mer energieffektiva. Företaget är en av landets få statligt utnämnda energiexperter. Det innebär att företaget är godkända som oberoende granskare av hur energiförbrukningen kan sänkas och bli mer effektiv i fastigheter över hela Europa.

Kontakt:

Aziz Korki, VD