Trygghetsrådet, TRR

TRR Trygghetsrådets arbetsmarknadsstatistik för Västmanlands län

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 14:38 CET

TRR Trygghetsrådets arbetsmarknadsstatistik för Västmanlands län under 2006:
Allt ljusare arbetsmarknad i Västmanland
– Kvinnor får bättre lön på sina nya jobb

Av de uppsagda tjänstemän som tog hjälp av TRR i Västmanland under 2006 gick 81 procent vidare till en ny sysselsättning. Av dem som hittade en ny anställning fick 63 procent en lika hög eller högre lön. Detta enligt TRRs statistik över arbetsmarknaden för 2006 som också visar att åtta av tio uppsagda tjänstemän i Västmanland hittar nytt jobb genom TRR.

TRR, som ägs av Svenskt Näringsliv och PTK, stöttar uppsagda tjänstemän till ett nytt arbete. TRR har undersökt hur tjänstemännen har gått vidare i arbetslivet efter uppsägningarna och under 2006 har organisationen hjälpt 14 159 personer i Sverige till ett nytt arbete.

- Jag gläds åt att så många som åtta av tio västmanlänningar får ett nytt arbete och att hela 81 procent får ett lika bra eller bättre arbete än de hade tidigare. Att det dessutom är så många som får högre lön gör det hela ännu bättre, säger Anne-Lise Lagberg, regionchef för TRR i Västmanland.

Färre fasta jobb
Av dem som har fått en ny anställning i Västmanland har 81 procent fått en lika hög eller högre befattning. Andelen som får en tidsbegränsad anställning har ökat till 33 procent, från 26 procent år 2005. Det innebär att en allt mindre andel, 67 procent, har fått en tillsvidareanställning.

Kontakter är det viktigaste sättet för att hitta ett nytt arbete i Västmanland. Av de västmanlänningar som gick vidare till en ny sysselsättning hittade 62 procent sitt nya jobb med hjälp av kontakter.

Av de 626 tjänstemän i Västmanland som TRR avslutade kontakten med under 2006 (I hela riket):
• fick 72 procent en ny anställning (72 procent)
• startade 9 procent eget företag (8 procent)
• valde 6 procent att påbörja studier (6 procent)

Nio procent av de uppsagda tjänstemännen i Västmanland, som tog hjälp av TRR, startade eget företag. Västmanland är därmed, tillsammans med Skåne och Södermanland, ett av de län i Sverige där flest uppsagda tjänstemän startar eget företag.

Allt ljusare arbetsmarknad för kvinnor
Under 2006 kom det in 11 361 uppsagda tjänstemän till TRR, i hela riket, vilket var 4 000 mindre än beräknat. Mer än hälften av dessa var kvinnor. Av de kvinnor som fick en tillsvidareanställning fick 31 procent en högre lön och av dem som fick en tidsbegränsad anställning fick tolv procent en högre lön. Bland männen var det 27 procent respektive sex procent som fick en högre lön. Genomsnittstiden för att hitta en ny försörjning med hjälp av TRR har under det senaste året minskat från åtta till sex månader.

- Det är värt att notera att fler kvinnor än män gått vidare till ett nytt arbete med vår hjälp och det är dessutom positivt att de går till bra arbeten med högre lön. Än mer positivt är faktumet att det totalt sett är fler personer som kommer ut i sysselsättning än som blir av med sitt arbete, säger Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR.

Tjänstesektorn rekryterar flest
Bland dem som gick vidare till en ny anställning i Västmanland fick 27 procent jobb inom service- och tjänstesektorn och 17 procent tog arbete inom verkstads- och metallsektorn. Offentlig sektor samt handel- och försäljningssektorn var också vanligt förekommande sektorer.

Ytterligare pressmaterial
På TRRs hemsida, www.trr.se, under menyn ”Press” finns statistik för dels hela landet och dels nedbrutet på länen.

Ann-Sofi Sjöberg
Informationschef TRR
ann-sofi.sjoberg@trr.se

Anne-Lise Lagberg