TrueSec AB

TrueSec släpper rapport om dataintrånget mot Adobe

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2013 09:37 CET

Nu släpper säkerhetsbolaget TrueSec rapporten som avslöjar att  över 400 000 svenska konton har läckt ut, många tillhörande svenska partiledare, toppolitiker, kändisar och företagsledare.

I listan över de 129 miljoner konton som stals under datorintrånget mot Adobe, återfinns 400 000 svenska konton. Många tillhörande svenska partiledare, toppolitiker, kändisar och företagsledare.

Adobes skydd av lösenorden har haft svagheter, vilket medfört att ett stort antal lösenord med enkelhet har kunnat identifieras. Vidare finns tydliga indikationer och statistik som pekar på att flertalet av lösenorden återanvänts i andra system vilket lämnar stora möjligheter för en potentiell angripare att logga in och ta kontroll över politiker, företagsledare, kändisar och andras e-postkonton, konton till sociala media osv.
Rapporten kan laddas ner på www.truesec.se/press

Vill du veta ännu mer?

Den 5:e december visar TrueSec upp hur den senaste tidens angrepp har utförts, men främst vilka konsekvenser det kan få och vad man kan göra för att skydda sig. Under TrueSec Security Summit 2013 kommer fem av Sveriges främsta IT-säkerhetsexperter hålla flertalet tekniska sessioner och demos live på scen. En dag som garanterat kommer att påverka dig som är intresserad eller arbetar med IT-säkerhet.

Presskontakter:

Linus Kvarnhammar, TrueSec Malmö
Email: linus.kvarnhammar@truesec.se, telefon: 0709-18 30 13

Marcus Murray, TrueSec Stockholm
Email: marcus.murray@truesec.se, telefon: 0709-18 30 01

Om TrueSec:

TrueSec är ett svenskt spetskompetensföretag inom IT-säkerhet, avancerad infrastruktur och säker utveckling. Bolaget har en unik sammansättning expertkonsulter som utför kvalificerade uppdrag åt företag, myndigheter och organisationer med högt säkerhetsfokus.

Inom TrueSec återfinns ett antal världsledande experter som genom forskning, föreläsningar och utbildning är med och påverkar utvecklingen inom IT-säkerhet och avancerad infrastruktur.

TrueSec AB är dotterbolag till Wintel Group, där även bolagen TrueSec Inc.,AddLevelUC Aware samt LabCenter Sverige AB ingår.