Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Trupperna till Prague Baseball Week

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 11:39 CEST

Landslagskommittén har tagit ut de två trupper som skall representera Sverige A och Sverige U21 vid Prague Baseball Week 25-29 juni.Totalt reser 37 spelare i buss ner till Prag för Prague Baseball Week där Sveriges A-landslag spelar i A-gruppen. I gruppspelet står Kroatien, Tjeckien U18 och fjolårssegrarna AIST från USA för motståndet. I andra A-poolen spelar Tjeckien, Tyskland, Ukraina och USSSA.

- Det kommer bli tufft motstånd i Prag, dels för att de har fått ihop ett mycket starkt startfält, och dels för att vi har många debutanter i laget, säger Ulf Steinvall, lagledare för delegationen.

- Vi ser detta som en uppstart och en chans för debutanterna i både seniortruppen och U21-truppen att visa framfötterna inför EM 2014.

U21-landslaget spelar i B-poolen tillsammans med Polen, Slovakien och EU International Stars.

- För U21-landslaget gäller fullt fokus på spelarutveckling och motståndet kommer bli bra även för det gänget. Vi har 13 debutanter i laget och därför kommer resultaten komma i andra hand, säger Ulf Steinvall.

Veckan efter Prague Baseball Week spelas en turnering på hemmaplan i Sundbyberg - Nordic Baseball Classic med amerikanskt och ryskt motstånd. Truppen till den turneringen är inte spikad, utan prestationerna under Prague Baseball Week kommer styra vilka som får chansen att spela på turneringen på hemmaplan.

Trupperna till Prague Baseball Week

de la Rua NinoNaprapat
Blomqvist PatricMaterialare
Kontakt:Karl Knutsson, Landslagskommittén 070-99007777 karl.knutsson@telia.com
Ulf Steinvall, lagledare seniorlandslaget 070-9998998 ulf.steinvall@baseboll-softboll.se

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.