Fortum Sverige AB

Tryggare motion i nya Älvsjöspåret

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2011 08:46 CET

Igår kväll invigdes Älvsjöspårets nya, upprustade belysning. Det nya elljusspåret i Älvsjöskogen är ett samarbete mellan Fortum och Stockholms stad samt ett resultat av stockholmarnas engagemang. I april sprang över 7 500 personer Ljusruset för att avgöra vilket motionsspår som skulle vinna energieffektivare belysning för 1,5 miljoner. Älvsjöspåret segrade och är nu ett av Sveriges smartast belysta elljusspår.

Den 14 november var det invigning av nya Älvsjöspåret, som vann bidraget på 1,5 miljoner från Fortum. Sedan maj har den befintliga belysningen rustas upp och på vissa platser ersatts av ny. Belysningen är nu energieffektivare och mer ändamålsenlig för olika typer av träning och sammantaget är Älvsjöspåret nu ett av Stockholms bäst upplysta elljusspår. Ett hundratal stockholmare sprang elljusspåret under premiärkvällen.

-
Nu när det blir mörkare känns det bra att kunna bidra med modern belysning för att stockholmarna ska kunna känna sig trygga också när de motionerar. Tack vare vår kompetens inom belysning och energieffektivisering har vi kunnat förbättra elljusspåret samtidigt som vi sänkt energiförbrukningen och minskat miljöpåverkan, säger Per Langer, VD Fortum Sverige.

Ljusruset är en del i Fortums belysningsprojekt. Sedan 2006 arbetar energibolaget tillsammans med Stockholms stad för att göra huvudstaden tryggare och ljusare. Samarbetet mellan Fortum och Stockholms stad fortsätter

-
Det är glädjande att många stockholmare engagerade sig i Ljusruset. Det visar att det finns ett stort intresse för hälsa och idrott och ett stort engagemang kring de satsningar som görs i Stockholm. För oss i staden är ett en uppmuntran i arbetet med att fortsätta utveckla idrottsstaden Stockholm. Vi jobbar för att det ska finnas bra förutsättningar för motion i Stockholm, både inomhus som utomhus under hela året, säger Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholms stad.

Förutom förstapriset som vanns av Älvsjö beslutades i våras att också dela ut andra- respektive tredjepriser till bättre belysning. Arbetena med det motionsspår som kom på andra plats, Grimstaspåret i västra Stockholm, har redan inletts och den nya belysningen kommer (beroende på hur vintervädret ser ut) att vara färdigt att invigas till våren. Därefter kommer arbetena med tredjepristagaren, Granholmsspåret i Järva, att påbörjas.

Information om belysningsprojektet: www.fortum.se/belysning

Mer om Ljusruset: www.facebook.com/ljusruset

Carola Hjertén, tf presschef Fortum Sverige 0706-415527
Håkan Filipsson, presschef Moderaterna Stockholms stad, 08-508 29 222 (pressjoursnr)

Fler bilder från invigningen: www.flickr.com/fortum-sverige/tags/alvsjoinvigning

Om Fortum

Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att de snabbt växande energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2009 uppgick Fortums omsättning till 5,4 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 11.500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com