TT Nyhetsbyrån

TT Nyhetsbyrån tar över produktionen av Metro

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2014 18:18 CEST

TT Nyhetsbyrån har träffat en överenskommelse med Metro om att överta hela produktionen av tidningen. Produktionsstart sker redan i början av augusti, direkt efter Metros sommaruppehåll. Den Metro som kommer ut i höst kommer att bygga på TT:s nyhetsmaterial inom inrikes, utrikes, sport och nöje. TT-materialet kompletteras med eget Metro-innehåll om mode, skönhet/hälsa, studier och jobb samt externt material från till exempel krönikörer.

-  Ända sedan starten 1995 har Metro varit en viktig kund hos TT Nyhetsbyrån. Från och med 2006 har vi utformat allt sportmaterial i tidningen på Metros uppdrag. Nu är vi stolta över att få ta ansvar för hela tidningen. Vi tror starkt på att TT kan ta nya steg och hjälpa Sveriges mediehus att effektivisera och utvecklas i en tid då branschen genomgår en stor omställning och den här affären är ett utmärkt bevis för detta, säger TT Nyhetsbyråns vd och chefredaktör Jonas Eriksson.

Uppdraget blir TT Nyhetsbyråns största hittills och flyttar gränserna för vad en nyhetsbyrå kan leverera till en enskild kund. Få liknande uppdrag, om ens något, finns såvitt vi vet bland våra nyhetsbyråkolleger runt om i världen. För Metro-uppdraget kommer vi att bygga upp en särskild produktionsenhet inom redaktionen, som ska ledas av en särskild Metro-redaktör.

Den TT-producerade Metro kommer att fortsätta ges ut fem dagar i veckan med tre olika editioner: Stockholm, Göteborg och Skåne. Metro är Sveriges största tidning sett till upplaga och räckvidd. Metro trycks i ca 600 000 exemplar dagligen och läses av 1,2 miljoner svenskar, enligt den senaste Orvesto-mätningen, som presenterades i februari.

Uppgörelsen mellan TT Nyhetsbyrån och Metro innebär att ett mycket intensivt arbete nu rivstartar som rör bemanning, teknik, kommunikation, med mera. Målsättningen från båda parter är att så mycket som möjligt av förberedelsearbetet ska vara klart till midsommar.

För mer information kontakta:

Jonas Eriksson
Vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån
Mobil 070-6976235

Mats Johansson
Redaktionschef på TT Nyhetsbyrån
Mobil 070-5356627

Göran Westin
Redaktionell affärsutvecklare på TT Nyhetsbyrån
Mobil 070-5757457

TT Nyhetsbyrån är Nordens ledande fullservicepartner inom media. Vi producerar, distribuerar och säljer text, bild, video, grafik och sidproduktion. Våra kunder är tidningar, tv, radio, magasin, sajter, bokförlag och reklambyråer, men även företag, organisationer och myndigheter. Sedan snart ett sekel är vi en trovärdig och oberoende aktör i medie-Sverige. TT Nyhetsbyrån ägs av Sveriges största tidningar och mediebolag.