ÄPPELRIKET

Tuff säsong för fruktodlarna på Österlen och runt Kristianstad

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2012 08:06 CEST

En tuff säsong väntar för många fruktodlare på Österlen och runt Kristianstad, som i år drabbats hårt av frost.  Efter en mycket varm mars, som satte fart på blomknopparna i träden kom ett par nätter med temperaturer ned till minus åtta grader i början av april. Den köldknäppen gjorde att vissa sorter får halverad skörd i år jämfört med en genomsnittsskörd. Medan andra sorter drabbats hårt av skador på skalet s.k. slipsar, långsträckta revor som sitter i skalet.

Totalt för Äppelrikets fruktodlare är minskningen jämfört med förra året ca 5 % medan man på Österlen och Kristianstad minskar skörden 20- 25 % . Detta i jämförelse med förra säsongen som inte heller den gav någon stor skörd. Äppelriket har odlingar runt om i hela Skåne, ett par i Blekinge och i Småland totalt 83 odlingsföretag är medlemmar i Äppelriket. Odlingarna i västra Skåne har klarat sig i stort sett helt från frostskador och kommer att ha en normal skörd.

Slips kallas den skada som frosten gör i blomknoppen om den inte fryser bort helt.  I vissa odlingar med Aroma och Discovery har alla Äpplen slipsar, det är långsträckta streck på äpplet, se bilden. Dessa skador kan göra att äpplet endast kan användas som must eller mos för fruktindustrin, då det finns regler för hur långa slipsarna får vara.

Det finns en del positiva saker i prognosen också, de nya sorterna Frida, Elise, Rubinola och Santana har klarat frosten bra och ökar mellan 15 till 50 % vilket är mycket positivt. Att dessa sorter klarat frosten bättre beror nog på att blomknoppen utvecklats långsammare än de sorter som fått frostskador.

De sorter som har mest frostskador och som också har mindre skörd är Aroma, Discovery, Katja, Kim och Gravensteiner. Aroma är den näststörsta sorten i Svensk fruktodling och Discovery är den tredje största.

Päron

Päron skörden är mer varierande från år till år, ett år med bra skörd följs ofta av ett med lite mindre skörd. Men i år är det en mycket liten skörd.  Prognosen pekar på en minskning med 60 %, jämfört med förra säsongen, som var något över medelskörd. Den mest populära sorten Clara Frijs kommer troligtvis att finnas i butikerna ca 14 dagar, då volymerna är mycket små.

Nya odlingar

Med start våren 2013 kommer det att planteras över 70 hektar ny odling i Skåne, vilket kommer att öka volymerna av svenska äpplen med ca tre miljoner kilo från 2016 och framåt. Det är idag 8 nya odlingsföretag som blivit medlemmar i Äppelriket som står bakom denna satsning. Samtidigt med detta sker en kraftig omplantering i befintliga odlingar som kommer att öka volymerna i dessa odlingar också. Äppelriket har som mål att öka volymen till år 2020 med 50 % från dagens 10 000 – 12 000 ton frukt till 15 000 – 18 000 ton. Vilket vi ser ut att klara av. Då flera nya företagare har anmält intresse att satsa på fruktodling.

Fakta om Äppelriket och Svensk fruktodling

Totalt odlas det 17 000 till 20 000 ton Äpple och Päron i Sverige av denna volym svarar Äppelrikets medlemmar för ca 60 %.

Äppelriket har 83 medlemmar främst på Österlen och runt Kristianstad, men också 10 medlemmar på västra sidan av Skåne, 2 i Blekinge och en i Småland.

De äpplen med störst volym är 1. Ingrid Marie 2. Aroma  3. Discovery

Päron med störst volym är 1. Clara Frijs 2. Carola 3. Alexandre Lucas

Äpple står i år för 95 % av produktionen, päron för 4%, plommon och bigarråer för 1%.

Kontakt:

Äppelriket Österlen ekonomisk förening

Mellby 74

277 35 KIVIK

Vd Lars-Olof Börjesson

lars-olof @appelriket.se

Tel 0414-414151 även mobil.