TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Tuffare EU-lagar höjer Engtex försäljning

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2012 11:57 CET

När EU växer är det bra för textilföretaget Engtex i Mullsjö. Orsak: Nya medlemsländer måste anpassa sig till unionens stränga arbetsmiljölagar och då säljer Engtex mer tekniska textilfilter för sågskyddsbyxor. Därför räknar VD Patrik Johansson med en höjning av försäljningen i år med 15 procent:
– För att klara detta, och en etablering i Nordamerika i höst, har vi mångmiljoninvesterat i ytterligare en stickmaskin för bredder upp till fem meter.

Engtex, som är världsledande tillverkare av tekniska textilfilter för sågskyddsbyxor, presterar på topp. År efter år. 2011 omsatte företaget 117 miljoner kronor.

Nästa år räknar man med 135 miljoner kronor. Exportandelen ligger på 85 procent.

Att Engtex hävdar sig så väl i den tuffa internationella konkurrensen förklarar Patrik Johansson med en kombination av hög automatiseringsgrad - som håller nere tillverkningskostnaderna - och betydande FoU-insatser som banat väg för konkurrenskraftiga produkter. Patrik Johanson igen:

– Den nya stickmaskinen, som installeras i augusti och kostade 3,5 miljoner kronor, bäddar för expansion i östra Europa samt i USA och Kanada. Efterfrågan på sågskydd från nya medlemsländer inom EU är redan idag stor och på sikt kommer den att växa ännu mer. Engtex finns sedan många år på den amerikanska marknaden.

Idag levererar Engtex indirekt till de stora motorsågstillverkarna i USA. Företagets tekniska textil ingår i deras egna skyddskläderkoncept, som kringutrustning:

- Med egen närvaro i USA och Kanada räknar vi med att höja försäljningen med minst 15 miljoner kronor per år. Etableringen ska vara klar i höst.

Hur ser du på marknader som Asien och Afrika för era skyddsprodukter?

- Tyvärr verkar det inte finnas någon arbetsmiljölagstiftning att tala om på dessa kontinenter. Vi har inte kunnat notera att det används sågskyddsbyxor över huvud taget. Men den dagen lagstiftningen kommer där öppnar sig en oändlig marknad för Engtex.

Engtex produktion rullar för närvarande enligt treskift fem dagar i veckan vid anläggningen i Mullsjö:

- Men vi har kapacitet att producera sju dagar i veckan för att serva våra kunder på bästa sätt, säger Patrik Johansson som nyligen fick besök av ingen mindre än biskopen i Skara stift; Erik Aurelius.

- Det var biskopens eget initiativ att komma till Mullsjö och besöka Engtex. Han var mycket imponerad av vårt företag.

Engtex, som har 53 anställda och vars sortiment utgörs av tekniska textiler för sågskyddsbyxor, armering av yttertak, fem meter breda utomhusvepor och geotextil för vägbyggen, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida>>