Eurosport

Tufft premiärmotstånd för Albin Ekdals Hamburg

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2015 12:13 CEST

I morgon fredag sänder Eurosport 2 Bundesliga-premiären där mästarna Bayern München möter Hamburg som i sommar förstärkt med Albin Ekdal. Samma kväll visas även första matchen i spanska supercupen mellan Barcelona och Athletic Bilbao.

Klassiska Hamburg har med nöd och näppe hållit sig kvar i tyska högstaligan de två senaste säsongerna. Efter vårens knappa kvalvinst mot Karlsruhe bestämde sig ledningen för att röra om i truppen – rutinerade spelare som Rafael van der Vaart och Heiko Westermann har lämnat medan Albin Ekdal är sommarens mest omskrivna nyförvärv.

- Ekdal kommer till en klubb som verkligen behöver honom och jag tror att det var mycket därför han valde HSV, säger Eurosports expert Johan Arneng. Ekdal kommer få en viktig roll centralt på mitten och är en given startspelare.

Morgondagens premiärfest på Eurosport 2 bjuder inte bara på Ekdals tidiga elddop i Bundesliga. Direkt efter matchens slut byts Allianz Arena mot San Mamés-stadion i Bilbao och första mötet i spanska supercupen mellan Athletic Bilbao och Barcelona. Kvällen inramas av en studio (start 20.00) med Karin Frick, Hasse Backe och Thomas Wilbacher. Tittarna får bland annat se ett färskt reportage från Hamburg där reportern Gusten Dahlin har träffat Albin Ekdal. FC Bayern - Hamburg börjar 20.30, sändningen från spanska supercupen runt 22.20.

Bundesligahelgen fortsätter på Eurosport 2 på lördag med ett hett Borussia-möte mellan Oscar Wendts Mönchengladbach och Dortmund. Returmötet i spanska supercupen sänds på måndag 22.00.

Bundesligapremiär och spanska supercupen på Eurosport 2
Fredag 14 augusti
20.00 Bundesligastudion
20.30 Bayern München - Hamburg (kommentatorer: Christopher Kviborg & Johan Arneng)
ca 22.20 Athletic Bilbao - Barcelona (kommentatorer: Niklas Jarelind & Matias Concha)

Lördag 15 augusti
15.30 Werder Bremen - Schalke
18.30 Dortmund - Borussia Mönchengladbach

Söndag 16 augusti
15.30 Wolfsburg - Eintracht Frankfurt
17.30 Stuttgart - FC Köln

Måndag 17 augusti
22.00 Barcelona - Athletic Bilbao

Eurosportgruppen är ledande på sportunderhållning i Europa.

Under 2014 blev Discovery Communications, världsledande inom betal-tv, majoritetsägare i Eurosport och utökade därmed mediaföretagets portfölj till att nå 2,7 miljarder abonnenter i över 220 länder och territorier.

Eurosport är den största Paneuropeiska tv-kanalen, den sänder på 20 språk och når 136 miljoner hushåll i 54 länder. Samma programinnehåll distribueras i HD på Eurosport HD. Eurosport 2 sänder till 73 miljoner hushåll på 18 språk till 51 länder. Eurosport 2 HD lanserades i augusti 2009. Eurosport Asia-Pacific når 16 länder i regionen och lanserade en HD-version 2011. Eurosports websiter rankas med sina 11 språkversioner som Europas främsta sportnätverk med 23 miljoner unika besökare per månad (comScore). Eurosport.coms gratisapp finns tillgänglig på 10 språk. Eurosportnews tillhandahåller sportnyheter från hela världen till hela världen. Eurosport Player, Eurosports web-TV-tjänst, sänder sport live och on-demand till användarnas datorer i 53 länder och Player-appen finns tillgänglig för mobiler, surfplattor och connected-TV i upp till 34 länder. Eurosport Events, organiserar, driver och marknadsför internationella sportevenemang.