Flemingsberg

Tullinge gymnasiums framgångar lockar två Nobelpristagare till kunskapsstaden Flemingsberg

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2009 08:35 CET

Nästa vecka besöker två av årets nobelpristagare Tullinge gymnasium: pristagaren i medicin Jack W. Szostak och pristagaren i kemi Ada E. Yonath. Förklaringen är gymnasieskolans intensiva satsningar på naturvetenskap tillsammans med Kungliga Tekniska högskolan, Karolinska Institutet och Södertörns högskola.

Tullinge gymnasium är en del av kunskapsstaden Flemingsberg och har ett av södra Stockholms mest populära naturvetenskapsprogram. De tre senaste åren har det lockat besök av nobelpristagarna i medicin. I år besöks skolan både av pristagaren i medicin Jack W. Szostak och pristagaren i kemi Ada E. Yonath.

Under besöken kommer de att gå runt i skolan och träffa elever. Men även hålla varsin kort föreläsning om sina upptäckter, då eleverna har möjlighet att ställa frågor.

Tullinge gymnasium ligger vid Flemingsbergs mest kunskapsintensiva gata: Alfred Nobels Allé. Här finns också Kungliga Tekniska högskolan, Karolinska Institutet och Södertörns högskola. Samtliga har starka samarbeten med Tullinge gymnasium.

Jack W. Szostak besöker Tullinge gymnasium på tisdag 8 december, kl. 10.00-11.30.

Ada E. Yonath besöker Tullinge gymnasium på fredag 11 december, kl. 14.00-15.00.

Media är varmt välkomna att delta vid båda tillfällena. Givetvis finns det möjlighet att ställa frågor och fotografera.

Plats: Tullinge gymnasium, Alfred Nobels Allé 206

Kontakta gärna Tullinge gymnasiums rektor i förväg:

Elisabeth Bäckman, mobil 0708-86 13 81
Epost:elisabeth.backman@edu.botkyrka.se

Utförliga presentationer samt bilder av årets Nobelpristagare hittar du på www.nobelprize.org

Flemingsberg - From Brains To Business
Det sker en kraftsamling för Flemingsbergs utveckling. En ny kunskapsstad för forskning, utbildning och företagande planeras och byggs. Ett arbete som går i linje med det utvecklingsprogram som Stockholms läns landsting, Huddinge kommun och Botkyrka kommun gemensamt tagit fram för Flemingsberg. Vi utvecklar Flemingsberg tillsammans!

www.flemingsberg.se