SRTS AB

Tung helg för John Bryant-Meisner i Tyskland

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2013 18:29 CEST

John Bryant-Meisner tvingades lämna helgens ATS Formula 3 Cup-tävlingar på tyska Sachsenring med bara en inkörd poäng, efter att den 18-årige landslagsföraren drabbats av en till synes aldrig sinande ström av motgångar och tekniska problem.

Bryant-Meisner kvalade in som sexa till helgens första race – trots att han helt saknade någon tidigare erfarenhet av den tekniskt svåra anläggningen utanför Chemnitz – men fick bryta loppet innan det ens hunnit börja sedan handbromsen (som används i startögonblicket) på hans Performance Racing-bil låst sig. Problemen medförde också att Bryant-Meisner tvingades starta sist av alla i helgens andra race, som inleddes bakom säkerhetsbilen i mycket intensivt regn. Förhållandena var så svåra att förarna närmast framför Bryant-Meisner inte kunde generera den värme i däcken som krävdes för att över huvudtaget kunna hålla jämna steg med säkerhetsbilen, och när omstarten ägde rum satt Bryant-Meisner därför fast i en grupp av bilar som redan tappat all kontakt med täten. Stockholmaren kunde till slut ändå rädda åtminstone en poäng genom att ta målflagg som åtta.

I helgens avslutande race startade Bryant-Meisner från sjätte plats på gridden. Efter en bra start kunde han avsluta det inledande varvet som fyra, och såg ut att kunna attackera för en plats på pallen när hans bil plötsligt stannade med sviktande bränsletryck.

– En riktigt dålig helg för oss, men det är bara att lära sig så mycket som möjligt och gå vidare, säger John Bryant-Meisner. Jag led ganska mycket av att aldrig ha varit på banan tidigare, och det är helt klart svårt att komma hit som nykomling. Vi blev dock mer och mer konkurrenskraftiga ju längre in i helgen vi kom, och i Race 3 började jag hitta det förtroende för bilen som krävs för att utmana om pallen – även om det ju till slut inte gav något resultat. Det regnade en hel del i Race 2, men att vissa av förarna i fältet inte ens kan hänga med i tempot bakom säkerhetsbilen är ganska frustrerande – och farligt. Det är bara att glömma den här helgen så snabbt som möjligt och ta nya tag inför nästa tävling, som lyckligtvis bara är några dagar bort!

Nästa deltävling för ATS Formula 3 Cup avgörs bara en liten bit från Sachsenring, när mästerskapet återgrupperar på närbelägna EuroSpeedway Lausitz redan nästkommande helg.

John Bryant-Meisner, 18 år från Danderyd i Stockholm, inledde sin racingkarriär i karting vid nio års ålder. Inför säsongen 2010 tog han klivet in på formelbilsarenan i det svenska och nordeuropeiska Formel Renault-mästerskapet, innan han ett år senare vände blickarna mot Europa och en kombinerad satsning på Formula Renault 2.0 Eurocup och Northern European Cup (NEC).

2012 debuterade Bryant-Meisner i Formel 3 – en av de viktigaste klasserna på vägen mot Formel 1 – när han skrev på för det svenska teamet Performance Racing i tyska ATS Formula 3 Cup, men tvingades att avbryta säsongen i förtid efter en allvarlig krasch under ett test på Rockingham-banan i England. Efter en intensiv rehabiliteringsperiod återvände John sensationellt till sittbrunnen i tid till de avslutande vintertesterna i Spanien bara sju månader senare, och toppade direkt resultatlistan.

Under säsongen 2013 gör Bryant-Meisner comeback i ATS Formula 3 Cup – på nytt som en av förarna i Performance Racing. John Bryant-Meisner ingår i svenska racinglandslaget och stöttas av det brittiska managementbolaget ADD Motorsports.