Greater Than AB

Tunga vinnare i EU-tävling om klimatsmart körning

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 09:14 CEST

Enerfy Driving - den svenska appen för smart bilkörning – användes i onsdags vid en tävling i Luxemburg. Utmaningen handlade om att köra bränslesnålt, och har stöd av EU-kommissionen.

Den internationella motororganisationen Fédération Interntionale de l’Automobile (FiA) arrangerade tävlingen i samband med iMobility Challenge vid Colmar Berg Driving Center i Luxemburg. FiA är mycket aktiva i arbetet med att minska miljöbelastningen från motorfordon. Tävlingsresultatet visade tydligt att FiA: s ledande företrädare lever som de lär.

Förstaplatsen kneps av FiAs regionchef för Europa och Mellanöstern, Thierry Willemarck. Hans resultat visade att han kör mer än 30% bränsle-smartare än genomsnittet av Europas bilister.

På andra plats kom Jacob Mortensen , VD för den danska motorganisationen Förenede Danske Bileejere, FDM.

Trea blev ingen mindre än FiA-Presidenten Jean Todt. Han missade andraplatsen med en hårsmån.

Liselott Johansson, VD för bolaget bakom Enerfy Driving var där:

-  Det är glädjande att FiA har valt Enerfy Driving. FiA har över 60 miljoner medlemmar och arrangerar bland annat Formel 1.

-  Att de har valt just Enerfy Driving som sin tekniska lösning är givetvis extra roligt. Det är för att körningen går att jämföra oberoende av bilmärke, trafiksituation eller last, säger Liselott Johansson.

Enerfy Driving lanseras nu till konsumentmarknaden med Formel 1 föraren Marcus Ericsson som ambassadör.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Liselott Johansson, VD Greater Than AB
Telefon: +46 706 542 058