Tunigo

Tunigo – svensk partner när Spotify lanserar appar

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2011 19:33 CET

Musiktjänsten Spotify expanderar och blir nu en musikplattform med möjlighet för utveckling av tredje parts applikationer. Ett antal exklusiva partners runtom i världen har valts ut för att utveckla musikappar och den svenska musiktjänsten Tunigo är en av få utvalda vid lanseringen. Tunigos app gör det ännu enklare för användarna att upptäcka ny musik och hitta skräddarsydda spellistor.

När Spotify lanserar den nya plattformen är svenska Tunigo en av fåtalet utvalda partners världen över. Tunigos app kommer fungera som en guide i den enorma musikskatt som Spotify erbjuder där imponerande 15 miljoner titlar finns att välja bland. Dessutom växer utbudet med drygt 20 000 nya låtar – varje dag.

- Tunigos målsättning är att bli den populäraste musiktjänsten för att enkelt upptäcka och hitta ny musik på nätet. I och med samarbetet med Spotify har vi nu möjligheten att guida miljontals nya användare att hitta rätt bland musiken i den 15 kilometer långa skivhylla som Spotify faktiskt är, Nick Holmstén, VD på Tunigo.

Spotifys nya plattform möjliggör för en vidare utveckling av innovativa musikappar som de miljontals användarna får tillgång till.

- Lanseringen av Spotifys nya plattform, där integrerade musikappar utvecklade tillsammans med de bästa i branschen, tar ett nytt grepp om musiken. Vi har haft ett nära samarbete med Tunigo och resultatet är en unik app som för med sig en ännu bättre och roligare musikupplevelse till Spotify, säger Daniel Ek, CEO och grundare av Spotify.

Testa en preview-version redan idag:

Tiotusentals människor delar idag med sig av sina spellistor på Tunigo.com. I kombination med Tunigos redaktionella material med de senaste nyheterna från musikvärlden blandat med krönikor från artister, nöjesprofiler och musikjournalister vill Tunigo erbjuda något för alla som är intresserad av musik. Tunigo ligger nu i uppstart för lansering i såväl USA som i de övriga nordiska länderna. Målet är att inneha lokal närvaro på samtliga marknader där Spotify finns företrädda.

Tjänsten och varumärket Tunigo är utvecklad och ägs av Snowfish AB och finns idag tillgänglig på Tunigo.com (desktop och mobil) samt i Spotify-klienten.

Tunigo är en tjänst för att upptäcka ny musik genom skräddarsydda spellistor för Spotify och de senaste musiknyheterna.

Tiotusentals människor delar redan nu med sig av sina spellistor på Tunigo.com där de kommenteras, betygsätts och delas med andra musikälskare. I kombination med den egna redaktionens tips, de senaste nyheterna och krönikor från artister, nöjesprofiler och musikjournalister kan Tunigo erbjuda någonting för alla som älskar musik.

Bakom Tunigo ligger bolaget Snowfish AB som även utvecklat communityn The Next Big Thing http://thenextbigthing.se för osignad musik.