Tura Scandinavia AB

Tura förvärvar Hama i Danmark med ett sortiment av 18 000 produkter

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2009 11:51 CET

Tura Scandinavia AB gör ännu en strategisk affär. Det svenska företaget har av Hama GmbH förvärvat 100 procent av aktierna i Hamaphot APS i Danmark. Det innebär att Tura nu är totaldistributör av det klassiska varumärket Hamas produkter i hela Norden.
"Detta ligger helt i linje med vår målsättning att distribuera hela vår produktportfölj i alla nordiska länder", säger Stefan Eriksson, VD för Tura Scandinavia AB.

Tura i Danmark kan nu erbjuda en totallösning för alla sina kunder. "Sedan starten 2004 har vi byggt upp vår verksamhet till en nivå runt 100 miljoner." säger Jørgen Veith-Sørensen, ansvarig för Tura i Danmark. "Hamas utbud av attraktiva produkter tillsammans med vårt övriga sortiment gör oss marknadsledande inom tillbehör i Danmark".

Tura Scandinavia AB har sedan 1980 haft ett tätt samarbete med Hama GmbH. "Tura är en av våra största kunder, som under många år framgångsrikt sålt våra produkter i Sverige, Norge och Finland" berättar Jörg Hempen, vice VD på Hama GmbH. "Vi är övertygade om att Tura, som nu ytterligare förstärker sin position som ledande leverantör av tillbehör, kommer av öka försäljningen av våra produkter i hela Norden".

Om Tura Scandinavia AB
Tura Scandinavia AB är en ledande nordisk generalagent och distributör av tillbehör inom ljud & bild, data, foto & video, gaming, hem & fritid, mobil och gps. Företagets strategi är att kunna erbjuda såväl kunder som leverantörer ett helhetskoncept med starka varumärken, effektiv distribution och konkurrenskraftiga priser.

Tura har affärsrelationer med det stora flertalet av detaljhandelsföretagen som säljer hemelektronikprodukter till konsument. Verksamheten bedrivs i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Huvudkontoret finns i Kungsbacka. I Norge, Danmark och Finland har bolaget försäljningskontor. All distribution av varor sker från lager- och distributionscentralen i Nässjö. Företaget omsätter strax under en miljard svenska kronor.

Om Hamaphot APS
Hamaphot APS har sedan 1989, som helägt dotterbolag till Hama GmbH, distribuerat tillbehör till den danska hemelektronikbranschen. Företaget har 8 anställda och omsätter cirka 27 miljoner SEK. Hamaphot APS har sedan 1989 haft som uppgift att erbjuda Hama-sortimentet, som idag omfattar 18 000 olika tillbehörsprodukter, till kunder inom foto, radio, tele och databranscherna.

För mer information kontakta:
Stefan Eriksson – stefan.eriksson@turascandinavia.com
Jørgen Veith-Sørensen – jvs@turascandinavia.com