Tura Scandinavia AB

Tura Scandinavia utökar samarbetet med Imation – XtremeMac och Memorex lanseras i Norden

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 10:04 CET

Tura Scandinavia fortsätter att expandera. Nu utökar man sin varumärkesportfölj med XtremeMac och Memorex. Distributören från Kungsbacka har fått nordisk försäljningsrätt för båda varumärkena.

– Det är två välkända och omtyckta varumärken som äntligen kommer till Norden, säger Fredrik Dahlgren, sälj- och marknadschef på Tura Scandinavia.

XtremeMac och Memorex ingår i det globala bolaget Imations portfölj. Båda varumärkena utvecklar tillbehör såsom dockningsstationer och skal för främst iPhone och iPod. Fram till i år har deras produkter inte sålts i Norden, men tack vare samarbetet med Tura Scandinavia finns XtremeMac och Memorex nu i alla större hemelektronikkedjor.

I Imations varumärkesportfölj ingår utöver XtremeMac och Memorex även TDK, som Tura Scandinavia distribuerar sedan tidigare. I och med det utökade samarbetet med Imation har Tura Scandinavia nu ett distributionsansvar för hela Imations portfölj i Norden.

– Vi är glada och stolta över att Imation har valt oss som nordisk partner. De vet redan vad vi kan och är helt enkelt väldigt nöjda med oss. XtremeMac och Memorex är två mycket framgångsrika varumärken i USA och vi räknar med succé även i Norden, säger Fredrik Dahlgren.

XtremeMac är ett företag med sina rötter i USA som är unika i sin satsning på designmedvetna Apple-prylar. De får sin inspiration från kustlivet, trender inom mode, möbler och elektronik. De erbjuder produkter i segmenten skydda (skal), ström (kablar) och spela (dockningsstationer). Tillbehören är utvecklade för Apple-entusiaster av Apple-entusiaster.

– XtremeMac är grannar med Apples huvudkontor och gör regelbundna besök där för att diskutera nya produkter. Därför är de ofta snabba med det senaste, säger Reza Taghvai, brand manager för XtremeMac på Tura Scandinavia.

Memorex utvecklar främst dockningsstationer till iPhone och iPod som passar hela familjen. De har även unika produkter, som karaokeprylen SingStand.

– Med Memorex får vi ett starkt och välkänt varumärke. Memorex har en del unika produkter som ingen annan tillverkare har i dag och deras målgrupp är kanske bredast på marknaden, säger Lucas Seglert, brand manager för Memorex på Tura Scandinavia.

För mer information, kontakta:
Fredrik Dahlgren, försäljnings- och marknadschef, 0733-51 52 95 / fredrik.dahlgren@turascandinavia.com
Reza Taghvai, brand manager, 0733-51 52 83 / reza.taghvai@turascandinavia.com
Lucas Seglert, brand manager, 0733-51 52 99 / lucas.seglert@turascandinavia.com

Tura Scandinavia AB är ledande nordisk distributör av tillbehör inom ljud & bild, data, foto & video, gaming, hem & fritid, mobil och gps. Vår filosofi är brett sortiment, starka varumärken och snabba leveranser. Företaget grundades i Göteborg 1976 och bedriver idag verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Huvudkontoret ligger i Kungsbacka och logistikcentret i Nässjö, Sverige. Totalt arbetar 135 personer på Tura Scandinavia AB som omsätter strax under en miljard svenska kronor. Vår vision är att vara den bästa och mest inspirerande partnern för våra återförsäljare.