Nigabs pressrum

Turckheim Brand Riesling Grand Cru – nyhet från toppgården i Alsace

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2013 09:48 CET

På gränsen mellan Tyskland och Frankrike är det ett hårt liv att vara vinstock. Vårens kalla frostnätter hotar ständigt och sommarens torra hetta kan göra livet på de branta bergssluttningarna ovanför floden Rhen till en pina. Alscacevinerna mognar i ett klimatologiskt och geografiskt gränsland – just ett sådant som utvecklar världens mest smakrika druvor.

Alsace har under långa tider varit en del av Tyskland och kulturellt har invånarna alltjämt mycket gemensamt med sina grannar på andra sidan Rehn. De druvor som bönderna odlar i Alsace är i hög grad samma druvor som odlas i Rhen- och Moselområdet, oftast vita viner men med den stora skillnaden att i Alsace får vinerna nästan alltid jäsa ut.

Brand Grand Cru ligger precis vid öppningen till Munsterdalen med utsikt över staden Turckheim där naturen och bergen bildar en amfiteater som vetter mot syd- sydost. Namnet Brand kommer från vetskapen om att det var just här som solen utspelade en strid mot en drake som satte hela berget i brand. Våren därpå sägs solens vin ha sprungit ut ur sluttningarna.

Smakprofil
Brand Riesling Grand Cru är ett stiltypiskt och kraftfullt Alsacevin. Bred och komplex doft av citrus, gula blommor, äpplen, honung och ananas. Vinet är behagligt, torrt i sin textur med en liten sötma samt smak av mogna äpplen, fläder och frisk melon. Syran är tydlig med en livgivande friskhet. Den torra stilen med den lilla restsötman gör vinet till ett utpräglat fisk- och skaldjursvin. Det går också mycket bra tillsammans med lättare rätter som kyckling och charkuterier. I Alsace är också bättre rieslingviner ett vanligt sällskap till regionens ostar.

Kort om producenten
Cave de Turckheim är ett av Alsace mer berömda och ett av de största odlarkooperativen. Det grundades 1955 av ett antal vinbönder runt den lilla medeltidsstaden Turckheim. I dag består kooperativet av närmare 220 medlemmar från flera av de allra bästa vingårdarna i Alsace. Man förfogar över ett toppmodernt vineri med allt från pneumatiska pressar till rostfria ståltankar. Cave de Turckheim producerar årligen 3,5 miljoner liter vin, företrädesvis på druvor som riesling, gewurztrtraminer och pinot gris.

– De över 200 vinodlarna i kooperativet Cave de Turckheim förfogar över 360 hektar
– Flera av de mest prisbelönta odlingarna i kooperativet drivs ekologiskt
– Istället för gödsling används ofta den egna gårdens kompost och druvrester
– I kooperativets tempererade vinkällare lagras cirka två miljoner flaskor vin
– Cave de Turckheim producerar årligen över 3,5 miljoner liter vin

Artikelnr:   76484-01
Lansering:   1 december
Namn:     Turckheim Brand Riesling Grand Cru
Pris:     156 kr
Årgång:     2011
Producent:   Cave de Turckheim
Druvsort:   riesling
Ursprung:   Alsace, Frankrike

Heléne Hjort
PR-Vin
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.