Kiruna Lappland Ekonomisk Förening

Turismens Dag i Kiruna välbesökt

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2008 18:07 CEST

Kiruna Lappland Turistbyrå, belägen i Folkets Hus i centrala Kiruna, var samlingspunkten för besökare under Turismens Dag. Företag inom besöksnäringen från hela kommunen fanns representerade på plats och berättade om sin verksamhet, Abisko och Kebnekaise var några (se bild). Det var även modevisning och föredrag kring rumdturism, den mycket spännande aktivitet som i framtiden kan sätta Kiruna på kartan mer än någonsin. Barnen fick teckna och tävla om fina priser samt alla entusiastiska Kirunabor fick lägga sitt förslag till nästa års 10 års jubilerande Kirunafestival. Under dagen erbjöd även Hotel Arctic Eden visning i Kirunas senaste hotell och Föreningen Kirunas Rötter bjöd på tipspromenad och guidade visningar på Hjalmar Lundbohmsgården.

Under dagen erbjöds även Kirunabor att deltaga i guidade turer till både InfoMine och Esrange, två av Kirunas populäraste dagsturer för turister.

Med över 1000 besök noterade i Folkets Hus kan vi summera att besöknäringen och turismen är intressant för Kiruna bor och har en positiv framtid tillmötes.