Humana

Turistbyråerna i Jämtland dåliga på att informera om tillgänglighet

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2013 09:58 CEST

Våren är äntligen här, nu bokas sommarens semestrar och för många familjer väntar roliga upplevelser. En ny undersökning visar dock att en enda av turistbyråerna i Jämtland, Östersunds turistbyrå, vänder sig till personer med funktionsnedsättning med en särskild information på hemsidan. Assistansföretaget Humana, som gjort studien, menar att turistbyråerna måste bli bättre på att på ge information om tillgänglighet och göra det möjligt för alla att boka på nätet.

– För den som har någon form av funktionsnedsättning och vill semestra i Jämtland är det svårt att finna information på hemsidorna om vilka aktiviteter och boenden som är tillgängliga. Turistbyråerna i länet måste bli bättre på att lägga ut information om tillgänglighet och göra det möjligt för alla att boka på nätet, säger Mikael Häggkvist, informatör för Humana i Jämtlands län.

Nu bokas sommarens semestrar. Humana har undersökt turistbyråers hemsidor i Jämtland för att få svar på om de har information om tillgängliga upplevelser. Studien visar att endast en enda av turistbyråerna i Jämtland, Östersunds turistbyrå, vänder sig till personer med funktionsnedsättning med en särskild informationslänk på hemsidan. Det innebär att den turist som letar efter tillgängliga alternativ i Jämtland har liten hjälp av turistbyråernas hemsidor.

Att leta information och boka via hemsidor är självklart för de flesta. Information om aktiviteter, boenden och arrangemang, samt bokningsmöjlighet är något som de flesta turistbyråer i Jämtlands län erbjuder genom sina hemsidor, och det skulle vara lätt att lägga till information om tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.

– För många föräldrar som har barn med funktionsnedsättning tar omvårdnaden mycket tid och energi och de har inte alltid möjlighet att ringa runt och leta efter tillgängliga alternativ. Att på turistbyråernas hemsidor informera om tillgängligheten är enkelt och det skulle underlätta semesterbokningen för många, säger Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig på Humana.

Byråer som ingår i undersökningen: Jämtland/Härjedalen turism, Berg, Bräcke, Krokum, Ragunda, Åre, Östersund, Strömsund, Härjedalen, Frostviken. Endast Östersund har särskild länk med information om tillgänglighet. Övriga saknar detta och har ingen samlad information om tillgängliga aktiviteter eller evenemang. Undersökningen genomfördes i mars-april 2013.

För mer information kontakta Humana:
Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig
E-post: jonatan.arenius@humana.se

Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans. Våra övriga verksamheter är LSS-boenden, äldreomsorg, individ- och familjeomsorg samt skola för elever med funktionsnedsättning. Vi är 8 000 medarbetare över hela landet som arbetar efter samma vision. Alla har rätt till ett bra liv