Humana

Turistbyråerna i Kalmar län dåliga på att informera om tillgänglighet

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2013 10:03 CEST

Våren är äntligen här, nu bokas sommarens semestrar och för många familjer väntar roliga upplevelser. En ny undersökning visar dock att ingen av de granskade turistbyråerna i Kalmar län vänder sig till personer med funktionsnedsättning med en samlad information på hemsidan. Assistansföretaget Humana, som gjort studien, menar att turistbyråerna måste bli bättre på att ge information om tillgänglighet och göra det möjligt för alla att boka på nätet.

– För den som har någon form av funktionsnedsättning och vill semestra i Kalmar län är det svårt att finna information på hemsidorna om vilka aktiviteter och boenden som är tillgängliga. Turistbyråerna måste bli bättre på att lägga ut information om tillgänglighet. Den officiella turistbyrån har ett särskilt ansvar, säger Jan Fogelberg, informatör för Humana i Kalmar län.

Nu bokas sommarens semestrar. Humana har undersökt turistbyråers hemsidor i Kalmar län för att se om de har information om tillgängliga upplevelser. Studien visar att ingen av de granskade turistbyråerna i Kalmar län vänder sig till personer med funktionsnedsättning med en samlad information på hemsidan. Den turist som letar efter tillgängliga alternativ i Kalmar län har därmed liten hjälp av turistbyråernas hemsidor.

Att leta information och boka via internet är självklart för de flesta. Information om aktiviteter, boenden och arrangemang, samt bokningsmöjlighet är något som de flesta turistbyråer i Kalmar län erbjuder genom sina hemsidor, och det skulle vara lätt att lägga till en särskild information om tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.

– För många föräldrar som har barn med funktionsnedsättning tar omvårdnaden mycket tid och energi och de har inte alltid möjlighet att ringa runt och leta efter tillgängliga alternativ. Att på turistbyråernas hemsidor informera om tillgängligheten är enkelt och det skulle underlätta semesterbokningen för många, säger Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig på Humana.

Byråer som ingår i undersökningen: Västervik, Vimmerby, Hultsfred, Oskarshamn, Högsby, Mönsterås, Nybro, Kalmar, Emmaboda, Torsås, Öland (Mörbylånga och Borgholm gemensamt). Undersökningen genomfördes i mars-april 2013.

För mer information kontakta Humana:
Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig
E-post: jonatan.arenius@humana.se

Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans. Våra övriga verksamheter är LSS-boenden, äldreomsorg, individ- och familjeomsorg samt skola för elever med funktionsnedsättning. Vi är 8 000 medarbetare över hela landet som arbetar efter samma vision. Alla har rätt till ett bra liv