Humana

Turistbyråerna i Södermanland dåliga på att informera om tillgänglighet

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2013 10:10 CEST

Våren är äntligen här, nu bokas sommarens semestrar och för många familjer väntar roliga upplevelser. En ny undersökning visar dock att turistbyrån i Strängnäs är den enda i Södermanland som vänder sig till personer med funktionsnedsättning med en särskild informationsflik på hemsidan. Assistansföretaget Humana, som gjort studien, menar att turistbyråerna måste bli bättre på att på ge information om tillgänglighet och göra det möjligt för alla att boka på nätet.

– För den som har någon form av funktionsnedsättning och vill semestra i Södermanmland är det svårt att finna information på hemsidorna om vilka aktiviteter och boenden som är tillgängliga. Turistbyråerna i länet måste bli bättre på att lägga ut information om tillgänglighet och göra det möjligt för alla att boka på nätet, säger Patrik Stringborn, informatör för Humana i Södermanlands län.

Nu bokas sommarens semestrar. Humana har undersökt turistbyråers hemsidor i Södermanland för att få svar på om de har information om tillgängliga upplevelser. Studien visar att det endast på Strängnäs turistbyrås hemsida finns en guide till vilka aktiviteter eller evenemang som är anpassade för personer med funktionsnedsättning. Det innebär att den turist som letar efter tillgängliga alternativ i Södermanland har liten hjälp av turistbyråernas hemsidor.

Att leta information och boka via hemsidor är självklart för de flesta. Information om aktiviteter, boenden och arrangemang, samt bokningsmöjlighet är något som de flesta turistbyråer i Södermanlands län erbjuder genom sina hemsidor. Det skulle vara lätt att lägga till information om tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.

– För många föräldrar som har barn med funktionsnedsättning tar omvårdnaden mycket tid och energi och de har inte alltid möjlighet att ringa runt och leta efter tillgängliga alternativ. Att på turistbyråernas hemsidor informera om tillgängligheten är enkelt och det skulle underlätta semesterbokningen för många, säger Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig på Humana.

Byråer som ingår i undersökningen: Eskilstuna, Strängnäs, Flen, Vingåker, Katrineholm, Gnesta, Nyköping, Trosa, Oxelösund. Endast Strängnäs har särskild flik med information om tillgänglighet, genom en tydlig länk till kommunens tillgänglighetsguide. Övriga har ingen samlad information om tillgängliga aktiviteter eller evenemang. Undersökningen genomfördes i mars-april 2013.

För mer information kontakta Humana:
Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig
E-post: jonatan.arenius@humana.se

Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans. Våra övriga verksamheter är LSS-boenden, äldreomsorg, individ- och familjeomsorg samt skola för elever med funktionsnedsättning. Vi är 8 000 medarbetare över hela landet som arbetar efter samma vision. Alla har rätt till ett bra liv