Turkish Airlines

Turkish Airlines, Europas bästa för tredje året

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 14:57 CEST

Turkish Airlines är utsedda till Europas bästa flygbolag och bästa flygbolag södra Europa samt bästa Business Class catering i Skytrax World Airline Awards 2013.

Skytrax är ett respekterat kontroll- och benchmarking företag världen över för luftfartens aktörer, såsom flygbolag, allianser, flygplatser och relaterade luftfartstjänster.

238 flygbolag och 148 flygplatser evalueras genom betyg från passagerarna och Skytrax rankar och publicerar dessa aktörer baserat på dessa betyg. Och åter igen, för trede året i rad, utmärker sig Turkish Airlines med ett solitt resultat på Skytrax World Airline Awards och utsågs till Europas Bästa Flygbolag.

Genom att erbjuda såkallad Flying Chef service i Business Class på långdistansflygningar har bolaget även utsetts till vinnare i kategorin Bästa Business Class Catering.

Resultaten annonserades på Paris Air Show idag och "Best Airline in Europe", “Best Airline in Southern Europe”  och "Best Business Class Catering” –priserna överlämnades till företagets VD Temel Kotil Ph.D. av Skytrax’ VD, Edward Plaisted.

Undersökningen har skett över en 10-månaders period i 160 länder och 100 olika nationaliteter deltog.

För sex år sedan, i 2007, gav Skytrax Turkish Airlines fyrstjärnig status. Bolaget behöll sin fyrstjärniga status året efter, samtidigt som bolaget anslöts till Star Alliance och erhöll titeln Södra Europas Bästa Flygbolag.

Genom 2010 behölls momentum och Turkish Airlines utsågs än en gang till Södra Europas Bästa Flygbolag, vann i kategorin Bästa Ekonomiklass Catering och placerades på tredje plats över Europas bästa.

I 2011 vann Turkish Airlines i tre olika klasser: Europas Bästa Flygbolag, Bästa Premium Economy Stolar för bolagets mellanklass som kallas Comfort Class – och igen Södra Europas Bästa Flygbolag.

Bolagets success upprepades på 2012 Skytrax World Airline Awards när passagerarna röstade fram Turkish Airlines till Europas Bästa Flygbolag för andra året i rad och gav förstapriset för Södra Europa och Premium Economy ännu en gang.

Turkish Airlines bekräftar positionen som ett av världens ledande flygbolag genom utmärkelser, imponerande tillväxt, storskaliga investeringar i bland annat flygplan och nätverksexpansion. Allt detta är ett kvitto på bolagets hängivenhet och popularitet bland passagerarna.

Bolaget etablerades i 1933 och är idag ett fyrstjärnigt bolag enligt Skytrax, samt medlemmar i Star Alliance. Antalet destinationer är 233, varav 195 internationella - och antalet flygplan är för närvarande 222.