Turkish Airlines

TURKISH AIRLINES HAR TAGIT EMOT FLYGPLAN NUMMER 300

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2016 20:29 CET

-Redo att stärka sin globala position ytterligare

Turkish Airlines är nu ett av världens stora flygbolag. För att kunna erbjuda Europas modernaste flotta, möta en stadigt ökad efterfrågan och till den fortsätta nätverksexpansionen togs därför flygplan nummer 300 i användning.

Mottagandet av detta särskilda flygplan firades med en ceremoni i Turkish Technic Inc´s nya hangar på Atatürk International Airport, i närvaro av ett stort uppbåd av affärspartners och media, tillsammans med Turkish Airlines’ styrelseordförande M. İlker Aycı, VD Dr. Temel Kotil, Airbus’ Regional Sales Director/Middle East and Europe, Douglas Anderson, och Airbus’ Contracts Director, David Bonnel.

Ordföranden M. İlker Aycı sade i sitt tal bland annat att Turkish Airlines är bland världens snabbast växande - och har strategin klar för att bli världens ledande flygbolag.

Turkish Airlines startade sin verksamhet i 1933 med fem flygplan. Flottan omfattade 100 st i 2006, 200 i mars 2013 och med 300 idag är fyrstjärniga Turkish Airlines världens trettonde största mätt i antal flygplan, 83 år efter starten.

Ytterligare 39 flygplan skall adderas i år.

Douglas Anderson, Senior Sales Director på Airbus kommenterade särskilt att Turkish Airlines gått från sju till 70 widebody flygplan på bara tio år.

Nummer 300, alltså en Airbus 330-300 är dessutom den första att utrustas med både galley och stolar tillverkade i Turkiet, av TCI –Turkish Cabin Interiors respektive TSI –Turkish Seat Industries. Dessa är exempel på Turkiets långa industriella partnerskap med flygtillverkare.

A330 –familjen består nu av 1.200 individer runt om i världen, med runt hundra olika flygbolag som använder modellen både som fraktflygplan, VIP-flyg och andra specialflyg.

About Turkish Airlines:

Established in 1933 with a fleet of five aircraft, Star Alliance member Turkish Airlines is a 4-star airline today with a fleet of 300(passenger and cargo) aircraft flying to 284 destinations worldwide with 235 international and 49 domestic. According to Skytrax survey of 2015, Turkish Airlines was chosen "Europe's Best Airline" for the fifth and "Best Airline in Southern Europe" for the seventh consecutive time. Having won in 2010 the world's "Best Economy Catering Service", in 2013 the world’s "Best Business Catering Service", and in 2014 "Best Business Catering Service" awards, Turkish Airlines was this year awarded the world's “Best Business Class Lounge Dining” and "Best Business Airline Lounge" prizes in the Skytrax survey. More information about Turkish Airlines can be found on www.turkishairlines.com.

About Star Alliance:

The Star Alliance network was established in 1997 as the first truly global airline alliance to offer worldwide reach, recognition and seamless service to the international traveller. Its acceptance by the market has been recognized by numerous awards, including the Air Transport World Market Leadership Award and Best Airline Alliance by both Business Traveller Magazine and Skytrax. The member airlines are: Adria Airways, Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air India, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, EGYPTAIR, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, SWISS, TAP Portugal, Turkish Airlines, THAI and United. The integration of Avianca Brasil is currently in progress. Overall, the Star Alliance network currently offers more than 18,500 daily flights to 1,321 airports in 193 countries For additional information visit www.staralliance.com and/or follow us on Facebook, Twitter, Youtube or LinkedIn.